حمیدرضا سراجی – کوچه های آبکی میمه

2014-09-24
298 بازدید

 به نام خدا حتما تا به حال بازی فکری ماز (maze) را دیده اید خطوط پیچ در پیچ و مبهمی که فقط از یک راه می توان به مقصد رسید. اما اشتباه نکنید تصویر بالا بازی ماز نیست! خطوط قرمزی که در تصویر بالا می بینید کوچه های مابین ضلع غربی خیابان سعدی و جنوبی […]

 به نام خدا

sadi

حتما تا به حال بازی فکری ماز (maze) را دیده اید خطوط پیچ در پیچ و مبهمی که فقط از یک راه می توان به مقصد رسید. اما اشتباه نکنید تصویر بالا بازی ماز نیست!

خطوط قرمزی که در تصویر بالا می بینید کوچه های مابین ضلع غربی خیابان سعدی و جنوبی خیابان شریعتی است. کوچه هایی که بر مبنای مسیر حرکت جوی های آب کشیده شده وعبور از آنها  برای اهالی خود محله نیز موجب سردرگمی است چه رسد به دیگران.

چون معیار احداث این  کوچه ها و خیابان ها مسیر جوی های آب است و هیچ مبنای مهندسی ندارد ، من به این کوچه ها ، کوچه های آبکی می گویم.

shahinshahr

این تصویر هم نقشه شهر شاهین شهر است . همانطور که مشاهده می کنید کلیه خیابان ها و فرعی ها حساب شده و موازی با هم احداث شده اند و دسترسی به سایر خیابان ها به راحتی امکانپذیر است. البته قصد مقایسه شاهین و میمه را ندارم چون قدمت و شرایط این دو شهر کاملا متفاوت است و در محله های قدیمی میمه مانند نمونه فوق الذکر شرایط ساخت کوچه ها و خیابان هایی مانند شاهین شهر نبوده یا نیاز به احداث آن در گذشته های دور احساس نمی شده است.

اما این معضل فقط مربوط به محله یاد شده نیست و در تمام بافت های قدیمی شهر میمه مشاهده می شود . فلش زیر حاوی عکس هوایی از شهر میمه در سال 1343 است که بر عکس هوایی جدید شهر منطبق شده است. با مشاهده این تصاویر می شود فهمید که معیار خیابان کشی های میمه جوی های آب ، مسیر قنات ، جاده های مالرو و مرز کرت های کشاورزی بوده است و معلوم نیست دفتر فنی شهرداری در طی سالهای گذشته چه نقشی داشته است .

این عدم برنامه ریزی در سرتاسر تصاویر مشخص است . برای مثال اگر به ضلع جنوبی بیمارستان توجه کنید متوجه می شوید که معیار واگذاری زمین برای احداث بیمارستان مسیر عبور کشاورزان و مالکان باغ های باسیا بوده است .

emam-reza-st02

کامنت های پست (احداث خیابان حد فاصل بلوار حضرت محمد ص و خیابان امام رضا ع) نشان داد که ساکنین اکثر محلات و خیابان های شهر از وضع موجود راضی نیستند و از شهرداری انتظار دارند اولویت کاری اش را به محلات آنها بدهد.

sadi

طبیعی است چون منزل بنده جایی در بین ماز تصویر بالا است باید خواستار رفع مشکلات این محله باشم . اما …

در محلاتی مثل محله ما با توجه به نوساز بودن بسیاری از منازل آزادسازی کوچه ها و خیابان ها کار بسیار هزینه بر و مشکلی است

 بنده معتقدم هر چند نباید محلات قدیمی به حال خود رها شوند اما اولویت اول شهرداری باید برنامه ریزی برای آینده شهر باشد.

بسیاری از محلات شهر در کنار زمین های کشاورزی و بعضا بایر قرار دارند و به نظر من شهرداری باید خیابان کشی های این محلات را در دستور کار قرار داده یا حداقل آنها را در طرح جامع شهر قرار دهد.

شاید بگویید حتما این برنامه ریزی ها در طرح جامع شهر لحاظ شده است اما مغفول ماندن مسکن مهر که بزرگترین پروژه ساختمانی تاریخ شهر است از طرح جامع شهر نشان داد که طرح جامع شهر قابل اعتماد نبوده و باید بازنگری شود.

شورا و شهرداری لازم است با تشکیل گروهی از مهندسان ، صاحب نظران و علاقمندان مسائل شهری اولویت ها و خیابان هایی که می بایست در طرح جامع گنجانده شوند را بررسی نموده و آن را اصلاح نمایند.

بنده هم علی رغم این که تخصصی در زمینه شهرسازی ندارم اما در همین راستا و در مورد چند نقطه از شهر پیشنهاداتی دارم که در پست های آتی خدمتتان ارائه خواهم نمود.