چرا چاپلوسی در جامعه ما شیوع پیدا کرده است ؟

2014-09-23
84 بازدید

یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه جامعه دچار توهم فساد اقتصادی است اظهار کرد: مردم حق دارند قوه قضاییه قوی داشته باشند که در بررسی‌ها سریع و شفاف در پاسخگویی‌ها باشد. به گزارش ایسنا، احمد بخشایش اردستانی نماینده مردم اردستان در مجلس در نطق میان دستور خود در جلسه‌ی […]

IMG15012090

یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه جامعه دچار توهم فساد اقتصادی است اظهار کرد: مردم حق دارند قوه قضاییه قوی داشته باشند که در بررسی‌ها سریع و شفاف در پاسخگویی‌ها باشد.

به گزارش ایسنا، احمد بخشایش اردستانی نماینده مردم اردستان در مجلس در نطق میان دستور خود در جلسه‌ی علنی امروز با طرح این پرسش که چرا چاپلوسی در جامعه ما شیوع پیدا کرده است ؟ گفت: چرا جامعه ما به سمت آزادی منفی حرکت می‌کند؟ آزادی به دو نوع منفی و مثبت تقسیم می‌شود.

وی گفت: هاناآرنت می‌گوید انقلاب فرانسه، قرین آزادی منفی است زیرا مردم دنبال معیشت بودند و هر جا مردم دنبال معیشت و ابزار اقتصادی باشند یعنی آزادی منفی و در مقابل انقلاب آمریکا قرین‌ آزادی مثبت بود زیرا مردم دنبال تفکر بودند.

وی تصریح کرد: بنابراین سوال این است که چرا جامعه دچار شایعه و تملق و چاپلوسی می‌شود و پاسخ این است که نخبگان ما مشکل دارد. باید بدانیم که غرب توانسته است بین گزاره‌های اعتقادی‌اش و نتایج حاصل از آن رابطه‌ی منطقی برقرار سازد، گزاره‌های غربی راجع به انسان ساده و سطحی است، آنها معتقدند انسان حیوان ابزار ساز و تکنولوژی ساز است که در مقابل توانسته در فرآیند تعلیم وتربیت شهروندان صنعتی ، دموکرات و سفید با مدیران پاسخگو و ظرفیت متناسب با گزاره‌های سطحی تربیت کند.

نماینده مردم اردستان در مجلس تصریح کرد: آنها با پرداخت به موقع مالیات خود بر اساس قانون شفاف ، دورویی و نفاق و رودربایستی را به حداقل رسانده‌اند ودر این راستا قوه قضاییه‌شان پاسخگو و شفاف بوده و بیشترین نقش را ایفا می‌کند.

بخشایش افزود: ما در جمهوری اسلامی ایران اعتقاد داریم انسان مبداء و معاد دارد پس چرا نمی‌توانیم ابوعلی‌سیناها را در ایران رشد دهیم چه تفاوتی میان ما و غرب وجود دارد؟ چرا آنها در نظریه پردازی سطحی و ما در نظریه پردازی عالی هستیم اما در مفهوم سازی ابزاری کمتر راهبرد داریم.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان این که جامعه ما دچار هیجانات سیاسی است اظهار کرد: ما دچار توهم و فساد اقتصادی هستیم بالاخص در بین مقاماتی که با ثروت و قدرت رابطه‌ی ایجابی دارند، عدم برخورد قاطع با پدیده‌ی فساد و رانت‌خواری باعث شده که شیوع آن رنج را به دنبال داشته باشد، چاره‌ی کار کجاست؟ آیا این وضعیتی که وجود دارد ناشی از قوانین دوپهلو،تکراری، و مرتبط با قوه مقننه است، آیا وضعیت نظارتی مجلس ضعیف است؟ آیا مصلحت اندیشی های بی‌مورد که منافع فردی و گروهی جای مصالح ملی را می‌گیرد در این رابطه بی‌تاثیر نیست؟

بخشایش ادامه داد: آیا ضعف پاسخگویی قوه قضاییه که باید قاطعانه و شجاعانه و علم محورانه باشد و ظرفیت خود را افزایش دهد یک ضعف نیست؟

وی ادامه داد: آیا این وضعیت ناشی از استفاده از مدیران ضعیف و معمر در قوه مجریه که خودشان را ژنرال می‌دانند، نیست؟

وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری که فرمودند نخبگان سه قوه به مثابه قله جامعه هستند اظهار کرد: آنچه از قله می‌جوشد و می‌تراود بر دامنه واطراف آن سرازیر می‌شود، اما رفتار مردم و سوق دادن آنها به عدم دورویی و نفاق، عدم چاپلوسی را ناشی از رفتار بزرگان و نخبگان می‌دانند پس چرا جامعه ما از دورویی و چاپلوسی در رفتار رنج می‌برد.

بخشایش در ادامه به فرمان امام (ع) به مالک اشتر اشاره کرد و گفت: در این فرمان آمده است ای مالک مردم در جامعه دو دسته هستند یا در آفرینش با تو برابرند و یا در مقوله‌ی دین با تو برادرند، پس کو آن برابری!

در این راستا نباید جناح‌گرایی‌ها و قبیله گرایی‌ها و تعصب وپارتی بازی در حل و فصل امور مردم به نگاه دولتمردان حاکم شود، در واقع سقف نگاه امام علی(ع) به مردم برادری است.

این عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در پایان افزود: جمهوری اسلامی ایران مردم سالاری را به عنوان پرچم و ترجمان خود الگو قرار داده است و این مردم حق دارند قوه قضاییه قوی داشته باشند، این مردم حق دارند قوه قضاییه‌شان سریع در بررسی و شفاف در پاسخگویی باشد، علم محور باشد، فشل نباشد، رودربایستی نداشته باشد.