حسین دهقان – هنر بی بدیل قالی بافی ، نماد شهر میمه باشد

2014-09-23
197 بازدید

     با سلام خدمت كاربران محترم: در مورد قالي بافي سنتي بخش ميمه مطالب زيادي در سايت صبح ميمه عنوان شده است ،قالي بافي در بخش ميمه از زمان صفويه و قاجاريه  شروع شده وازاين كه توانسته جاي خود را در بازارهای داخلی و بین المللي باز كندبر خود مي باليم  .  نماد بسيار […]

 

 8

 با سلام خدمت كاربران محترم:

در مورد قالي بافي سنتي بخش ميمه مطالب زيادي در سايت صبح ميمه عنوان شده است ،قالي بافي در بخش ميمه از زمان صفويه و قاجاريه  شروع شده وازاين كه توانسته جاي خود را در بازارهای داخلی و بین المللي باز كندبر خود مي باليم  .  نماد بسيار زيبايي از زني كه مشغول قالي بافي بود و اين نماد در يكي از ميادين ورودي شهر نجف آباد نصب شده بود ، باعث شد اين مطلب را ارائه نمايم . طراحی نماد برای شهرها ، گوياي مذهب ، شغل ، كسب و كار ، هنر  و هويت  آن شهر است و هر شهر براي تعيين هويت شهروندانش نشانه هايي دارد كه از آن به عنوان نماد ياد مي شود .  این نمادها که گاه جزو آثار باستانی یا طبیعی و گاه ساخته‌شده دست هنرمندان آن شهر است به شهروندان هویت جمعی می دهند و در جذب گردشگران موثرند كه معمولا چشم انداز و نماد هر شهر در ورودی آن شهر نمود پیدا می‌کند . لازم است دست اندر كاران و تاجران فرش ميمه نسبت به معرفي اين هنر به دوستداران و گردشگران از طريق برگزاري نمايشگاه برای شناسایی سلیقه مصرف کنندگان فرش دستباف اقدام نمايند راه اندازی نمایشگاه فرش دستباف  ويا شركت در نمايشگاه هابرای معرفی هر چه بهتر این صنعت به گردشگران از ضروریات محسوب می شود .

20

از آنجايي كه ساماندهی میدان ورودی شهر میمه به عنوان آستانه پایتخت فرهنگ و تمدن ایران اسلامی بازسازي شده و در طراحی این میدان سعی شده از نمادهایی استفاده شود که در بر گیرنده قدمت کهن و فرهنگ غنی این شهر باشد  ولي متاسفانه به شكلي نيست كه با يك نگاه نظر بيننده را به خود جلب كند و پي به معنا و مفهوم آن ببرد .
تصاويري كه ملاحظه مي كنيد نمادي است كه در يكي از ميادين ورودي شهر نجف آباد نصب شده بود اين نماد بسيار زيبا نيازي به هيچ شرحي ندارد و هر بيننده اي مي تواند به هنر قالي بافي در نجف آباد پي ببرد

2

جا دارد از اين هنر بي بديل به عنوان يكي از افتخارت بخش حفاظت و مراقبت و مداومت شود ونقش قالي ميمه را به عنوان يك نماد در ورودي شهر نصب كرد . پيشنهاد مي شود براي اين كه صنعت فرش بافي ميمه به فراموشي سپرده نشود مسئولين محترم در ورودي شهر از مسير اصفهان به تهران (بعد از تابلوي خوش آمد گويي به شهر فرهنگي ميمه )نسبت به چمن كاري بلوار سمت راست خيابان و نصب نمادي مشابه تصوير اقدام نمايند.