چرا بعضی مدیران می خواهند آقایی کنند ؟

2014-09-20
151 بازدید

بهمن اورانی – کارشناس آسیب شناسی اجتماعی یکی از نخستین دلایل عدم توفیق بعضی افراد در حسن ارتباط با دیگران تلاش در معرفی خود بعنوان شخصی فراتر از عامه است . او این برتری را دیر یا زود بروز می دهد و اصرار دارد تا اثبات کند دیگران از این امتیاز خارق العاده سهمی ندارند و یا […]

DSC04848
بهمن اورانی – کارشناس آسیب شناسی اجتماعی
یکی از نخستین دلایل عدم توفیق بعضی افراد در حسن ارتباط با دیگران تلاش در معرفی خود بعنوان شخصی فراتر از عامه است .
او این برتری را دیر یا زود بروز می دهد و اصرار دارد تا اثبات کند دیگران از این امتیاز خارق العاده سهمی ندارند و یا سهم شان بسیار اندک است .
وی که می خواهد با استفاده از عناوین ویژه این برتری را به رخ بکشد ، غافل از آن است که دچار نوعی اختلال شخصیت شده است . در واقع او مبتلا به اختلال شخصیت خود شیفته است و از این پس فردی غیر قابل انعطاف و بقولی ناچسب معرفی می شود .قطعا این اختلال وی را از عملکرد درست در جامعه باز می دارد و روابط اجتماعی او را مختل می سازد .
افرادی که مبتلا به اختلال شخصیت خود شیفته هستند ، دیگران را از تکبر ، مبالغه و خودستایی رنج می دهند اما خودشان هیچ نوع احساس ناراحتی و اضطرابی ندارند .
این دوری و دوستی با مردم ! برای هر کسی آسیب نباشد ، اما برای مدیران ، مسئولین و نمایندگان مردم که بعضا بقایشان مشروط به همراهی و همدلی عامه است بحران ساز خواهد بود .
در سالهای نه چندان کوتاه گذشته به تکرار شاهد چهره هایی در مدیران و مسئولین بوده ایم که در ایجاد باور عمومی نسبت به اینکه آنان با عامه مردم تفاوت دارند و از توانایی بیشتر و برتری برخوردارند تلاش بسیار داشته ا ند. آنان که در هر مجلسی صدر نشین بوده اند و همواره انتظار دارند مورد مدح و تائید دیگران قرار گیرند .شاید ذکر خاطره ای در این خصوص خالی از لطف نباشد .سالن اجتماعات یکی از شهرستانهای کشور گاهی شاهد برگزاری همایش یا مراسم خاصی است ، این سالن در ردیف جلو صندلی های مبله معدودی دارد ،دوستی می گوید عمده ترین مشکل ما در بر پایی آئین های مختلف آن است که این چند صندلی ردیف جلو سهم کیست ؟
و همیشه اختلاف بر سر این صندلی ها بالا می گیرد .
نوع دیگر فخر فروشی مدیران ، همراهی ده ها نفر از افراد با عناوین مشاور ، معاون و مدیران میانی است تا به هنگام بازدید مدیر از مثلا یک پروژه مردم شاهد کاروانی از افراد کت و شلواری باشند .
فراموش نمی کنم هنگامیکه یکی از مقامات قصد کلنگ زنی احداث بنای مسکونی ای را در یک روستا داشت آنقدر کاروان خودرو های همراه زیاد بود و ازدیاد جمعیت شدت داشت که پس از پایان آئین کلنگ زنی یکی از مدیران مرتبط گفت: کلنگ این خانه را درست در مسیر اتوبان آتی به زمین زده ایم . !
متاسفانه برغم ارزش معنوی درجات علمی استفاده از عناوین دیگری مانند استاد دانشگاه ، مهندس و دکتر و……نوع دیگری از تکبر و خود برتر بینی شده است .حضور توام با ضرب و زور بخشی از مدیران در دانشگاه های علمی کاربردی و حتی پیام نور بعنوان ” استاد مدرس” شده حتی برای یکساعت و آن هم هر درسی تا بگویند و مردم هم بشنوند که او استاد دانشگاه است ، آرام آرام  برای اهل علم آزار دهنده شده است .
تاسف انگیزتراینکه  شنیده ها حاکیست به  بعضی اصحاب رسانه توصیه شده است نام این دست مدیران حتما با پیش وند ” استاد ، دکتر ، مهندس ” برده شود .!
توصیه رسانه ای ما به این دست مدیران و حتی آنانی که بر سر در دفترشان ، خودشان را “آقای مدیر” معرفی کرده اند، این است که از مشاورین رسانه ای خبره بهره ببرند تا مبادا تعبیر آقایی بر مردم بر اذهان عمومی متبادر شود .