مصاحبه ی کوهنوردی با خانم دهقانزاده

2014-09-02
351 بازدید

مصاحبه با خانم میترا دهقانزاده سال آینده برای هیمالیا می روم . حمایت معنوی مردم میمه و مسئولین شهر بویژه شهردار و اعضای محترم شورای شهر به من انگیزه های بیشتری داده است . سختی عبور از صخره های یخی کازبک را با عشق به اینکه نام زادگاهم را در پارچه نوشته ی همراهم  ، بر فراز قله […]

DSC_0318

مصاحبه با خانم میترا دهقانزاده

سال آینده برای هیمالیا می روم . حمایت معنوی مردم میمه و مسئولین شهر بویژه شهردار و اعضای محترم شورای شهر به من انگیزه های بیشتری داده است . سختی عبور از صخره های یخی کازبک را با عشق به اینکه نام زادگاهم را در پارچه نوشته ی همراهم  ، بر فراز قله به اهتزاز در خواهم آورد ، تحمل می کردم . توفیق در کوهنوردی 80 درصد عامل روحی ، روانی دارد و حمایت مدیران شهر صرف نظر از اسپانسری  ، بسیار روحیه بخش است . اکیپ کوهنوردی همراه من در کازبک نگاه تحسین آمیزی به شهرداری و شورای میمه داشتند .

کمتر کسی او را میشناسد و کسی در خیابان ، کوچه و برزن  آرامش پیاده رفتنش  را بر هم نمیزند تا به بهانه عکس یادگاری و امضا زمان را از دست بدهد.

از خیلی ها سوال کردیم که او را میشناسند؟ پاسخ اکثر مردم منفی بود و این یعنی درد. دردی که امروز اکثر جوامع شهری با آن دست و پنجه نرم میکند.

شاید اگر فوتبالیست بود آن هم مذکر ، وضعیتش تفاوت های زیادی داشت. به جای اینکه با تاکسی و اتوبوس این طرف و آن طرف برود، برق خودروی مدل بالایش چشم همگان را میزد اما ….. دهقانزاده به سان کوه استوار است و مانند «کهرو » پرصلابت. ساده و بی آلایش از دل مردمانی چون رود بر آمده و بی هیچ منتی بر هیچکس ، راهش را ادامه میدهد و همنشینی با استوارانی چون کوه را می ستاید.

می گوید کوهنوردی را از 5 سال پیش شروع کرده و امروز در پی آن است تا بتواند سال آینده به هیمالیا برود. او دانش آموخته ی رشته ی حسابداری و متولد سال 1368است .

در میمه  دعوت ما را پذیرفت و به جمع شهردار و شورای شهر در دفتر شورا آمد تا با خاطره های گوشه و کنار سفرهایش دل مان را همراه کند.

اینک شما نیز با ما همراه باشید.

DSC_0333

–         آغازین روزهای ورزشی تان کی بود؟ ورزش بصورت منظم و برنامه ریزی شده را از  5 سال پیش شروع کردم .

–         چرا کوهنوردی؟ علاقه به طبیعت داشتم و این علاقه را از پدر آموختم . او به طبیعت  زیبا و کم نظیر صحاری میمه علاقه داشت . همراه او می رفتم و از فرصت چشمه نشینی خانواده برای صعود به کوههای اطراف استفاده می کردم .

–         در کوهنوردی چه هدفی رو دنبال میکنید؟ در کوه بدنبال خدا هستم . قله و خدایی که در آن نزدیکی است ، کعبه ی من است . قداست قله ، روی زمین پیدا نمی شود .

–         چه عواملی باعث میشود تا یک ورزشکار حالا در هر رشته ای که باشد موفق بشود؟ خانواده از همه مهم تر است . بعد از خانواده نوع نگاه به هدف و پشتکار نقش اساسی دارد . انگیزه های مردم و مسئولین محلی به حرکت ورزشی هر فرد بر انگیزاننده است .

–         آیا معیارهای خاصی برای انتخاب تیم دارید؟ توانایی های فنی و شایستگی های اخلاقی گروه برایم اهمیت زیادی دارد .

–         تا به حال با چه گروه هایی بودید؟ با هیئت کوهنوردی بانوان اصفهان ، گروه پرواز اصفهان و گروه اژکهن

–         چه قله هایی را فتح کردید؟ دماوند ، تفتان ، آزاد کوه البرز مرکزی ، دالانکوه و در خارج از کشور قله ی کازبک از گرجستان

–         از میان قله هایی که فتح کردیدتاکنون کدام یک برایتان آنقدر جذاب بوده که بخواهید دوباره فتح کنید؟ کازبک گرجستان خیلی جذاب بود . یخچالهای 12 ماهه ای دارد که هیچوقت آب نمی شود . عبور از شکافهای یخی کوه وهیج است . کوه در میان چنگل سرسبز و وسیعی واقع شده است با آب و هوای خوب و زیبایی هایی که در کمتر جایی دیده می شود .

–         آیا شما در کوه با خطراتی مواجه شده اید ؟  اصل کوهنوردی دست و پنجه نرم کردن با حوادث است

–         اصولا کوهنوردی چه خطراتی داره؟ گم کردن مسیر ، بدون غذا در کوه ماندن ، خطر سقوط از صخره ها و ارتفاعات ، خطر وجود حیوانات وحشی ، ارتفاع زدگی در اثر کمبود اکسیژن

–         قبل از صعود به چه صورت قله مورد نظر خودتان را انتخاب میکنید؟ کوه را خودمان انتخاب می کنیم . گروه تاریخ را اعلام می کند

–         اطلاعات فنی قله ، جغرافیای محل صعود و نقشه ها و تجارب دیگر کوهنوردان و در یک کلام انتخاب را چگونه انجام میدهید؟ از منابع مختلف و از جمله در اینترنت گزارش می گیریم و از طریق 5 سایت هواشنسی ، آب و هوای منطقه ی مورد نظر را بدست می آوریم و حتما بلدچی هم همراه داریم .

DSC_0483

–         چه توصیه ای‌ به کوهنوردان جوانی دارید که تازه می خواهند این رشته را شروع کنند؟‌ گذراندن دوره های آموزشی  ، هیئت استان کلاسهای یخ نوردی و غارنوردی و کوه پیمایی دارد

–         آیا کوهنوردی شغل است؟بهتر است بگویم آیا کوهنوردان ایرانی مشکل مالی ندارند؟ کوهنوردی شغل نیست و معمولا کوهنوردان مشکلات مالی ناشی از هزینه های کوهنوردی دارند . یک جفت کفش دوپوش که جزء لوازم حتمی سفر به کازبک است 2700000 تومان قیمت دارد . کیسه ی خواب منفی 40 درجه ارزان تر از 2 میلیون تومان تهیه نمی شود و معمولا این هزینه ها در سبد هزینه ی خانوارها پیش بینی نشده است .

–         اولین‌ها برای انسان همیشه در خاطره می‌ماند، اولین صعودتان را به یاد دارید؟ اولین صعود من به گرکز کامو بود با هیئت کوهنوردی استان یک صعود زمستانی که بیشتر مسیر را  تا بالای زانو در برف حرکت می کردیم . این صعود در سال 88 اتفاق افتاد .

 DSC06411

–         صعود به قله راه و رسم خود را دارد. حتی تغذیه.شما به عنوان کوهنورد در کوه چه چیزی میخورید؟ تغذیه از نکات مهم در کوه است . خرما ، کشمش و مغزی جات ، تغذیه های مناسبی محسوب می شوند و درارتفاع هم باید لیموترش مصرف کرد .

–         الگوهای شما در کوهنوردی ؟ خانم پروانه ی کاظمی که به قله ی اورست صعود کرده و 3 الی 4 قله ی 8000 تایی را فتح کرده است و آقای عظیم قیچی ساز هیمالیانورد ایرانی که 13 قله ی 8000 تایی را فتح کرده و با فتح یک قله ی دیگر نخستین ایرانی است که به جمع 30 نفره ی باشگاه 8000 تایی های جهان می پیوندد .

 DSC06432

–         برنامه های آینده ی شما ؟ سال آینده برای هیمالیا می روم . حمایت معنوی مردم میمه و مسئولین شهر بویژه شهردار و اعضای محترم شورای شهر به من انگیزه های بیشتری داده است . سختی عبور از صخره های یخی کازبک را با عشق به اینکه نام زادگاهم را در پارچه نوشته ی همراهم  ، بر فراز قله به اهتزاز در خواهم آورد ، تحمل می کردم . توفیق در کوهنوردی 80 درصد عامل روحی ، روانی دارد و حمایت مدیران شهر صرف نظر از اسپانسری  ، بسیار روحیه بخش است . اکیپ کوهنوردی همراه من در کازبک نگاه تحسین آمیزی به شهرداری و شورای میمه داشتند .

با تشکر از وقتی که به این گفتگو و حضور اختصاص دادید ، سخن آخر ؟ از کلیه ی عزیزانی که من را در این صعود موفق همراهی نمودند بخصوص شهردار و شورای محترم شهر میمه ، و جناب آقای محمودی از شرکت پارس کوه ، جناب آقای حسین نظر ریاست گروه هیمالیا نوردی فدراسیون کوهنوردی جمهوری اسلامی ایران و آقایان عمو هادی ، واحدی ، یزدان پناه ، کلهر ، قیاسی و سرکار خانم حسنی نایب رئیس هیئت کوهنوردی استان تقدیر و تشکر می کنم .