علیرغم یک روز تعطیلی سایت صبح میمه که ریشه در آپدیت کردن سرور مرکزی داشت و به دلیل همین قطعی ها و دیر بالا آمدنها ، باید ” برادران زنم را عوض کنم ” پست پاسخ به شبهه ، با استقبال علاقمندان به تاریخ و حفظ هویت شهر و بخش میمه روبرو شد و ضمن […]
علیرغم یک روز تعطیلی سایت صبح میمه که ریشه در آپدیت کردن سرور مرکزی داشت و به دلیل همین قطعی ها و دیر بالا آمدنها ، باید ” برادران زنم را عوض کنم ” پست پاسخ به شبهه ، با استقبال علاقمندان به تاریخ و حفظ هویت شهر و بخش میمه روبرو شد و ضمن بازدید فراوان ، در تماسهای تلفنی و حضوری ابراز رضایت مردم نقاط مختلف بخش میمه را بدنبال داشت . یکی از کاربران بزرگوار که نقش استادی بر ما دارند و خواستند که ” نامش ، به نکویی نبریم ” ترجمه ی المعجم و مراصد را ارسال کرده اند که با تشکر از ایشان ارائه می گردد :
ترجمه ی آزاد معجم البلدان :
میمة: بالفتح، وتکریر المیم: ولایة من نواحی أصبهان تشتمل على عدة قرى، ینسب إلیها أبو علی الحسن المیمی، حدث ببغداد عن أبی علی الحداد فی سنة ۵۷۴ فسمع منه أبو بکر الحازمی وغیره، وأبو الفتوح مسعود بن محمد بن علی المصعبی المیمی، سمع المعجم الکبیر على فاطمة بنت عبد الله بن أبی بکر بن زیدة.
میمه:به فتح میم(هم اکنون نیز درگویش جوشقانی میمه را با فتح میم تلفظ می کنند)
شهری است دراطراف اصفهان که تعدادی روستا را در بر می گیرد وابو علی حسن میمه ای به انجا منسوب است (اهل ان جا است حرف- یا – یای نسبت است ) اومحدثی بود در بغدادکه از علی حداد درسال ۵۷۴ ه ق نقل حدیث می کرد وابو بکر حازمی و دیگران از او حدیث شنیده اند(سلسله راویان). وابوالفتوح مسعود ابن محمد ابن علی مصعبی میمه ای(راوی دیگری است از میمه)که معجم کبیر رابرای فاطمه دختر عبدالله ابن ابی بکر زیده روایت کرده است
ترجمه ی مراصد الاطلاع :
میمه با فتحه میم وتکرارمیم شهری است دراطراف اصفهان که تعدادی روستا را در بر می گیرد
دو متن بعدی به این نکته اشاره دارد
حسن بن محمد ابن حسن جایزانی میمه ای:( میمه شهری است در اطراف اصفهان )
او مردی صالح بود و در بغداد درسال ۵۷۴زندگی می کرد واز ابو علی حداد نقل حدیث کرده است وا بوبکر حازمی وابوالفتوح ابن حصری ازاو حدیث شنیده اند (روایت کرده اند)
تذکر :این روش در علم رجال و برای معرفی راو یان حدیث بکار می رود .
ب: (فریز هند) و( بید هند) که اکنون جزء نطنز می باشد در ان موقع از قراء میمه محسوب می شدند. وشاید با نام خانوادگی بید هندی در شهر وزوان بی ارتباط نباشد واز نظر گویش نیز گویشی شبیه میمه دارند
آقای محمود پاکزاد در شعر گونه ای مدعی تخریب قنات وزوان شده است . آقای پاکزاد شما حداقل به احترام نام خانوادگی اتان از دروغ گفتن به سبک بعضی ها خود داری می کردید . از شما انتظار دروغ ادیبانه نمی رفت .
لطفا از شعر مذکور پرده برداری کنید تا راجع به ان اظهار نظر کنیم .
سنگ نوشته اخیر هم که در محل پل به دست امد موید این پست است .حال چرا یکی از اقایان وزوانی براشفته شده بودند وبه میراث فرهنگی معترض شده بودند که چرا سنگی که در میمه کشف شده است در موزه میمه قرار گرفته است ؟علت را نمی دانیم . سنگ محراب را هم زمان رضا شاه بردند ودر ان زمان ان را باستانی وتاریخی دانسته ودر موزه ایران باستان قرار داده و بران توضیح نوشته اند شورا وشیبانی ومعینیان وغیره در ان نقشی نداشته اند سیرو فی الارض فانظر کیف عاقبه المکذبین گرچه طرح اینگونه موضوعات اگر برای اثبات حقی نباشد الهکم التکاثر حتی زرتم المقابر است
به سفرنامه های ناصر خسرو از قدما وصادق هدایت هم سری بزنید علت اینکه توقف گاه را میمه انتخاب می کردند جه بوده است؟ ایا جز مرکزیت وقدمت ؟ یا این به دلیل ظلم هشتاد ساله است ؟
ضمنا سابقه حفر قدیمی ترین قنات در ایران به ۲۵۰۰سال برمی گردد نه هرقناتی (اصل حفر قنات ۶۰۰۰ سال سابقه دارد ) این سابقه فقط برای یک قنات اثبات شده است ان هم قنات وزوان نیست.قنات قصبه گناباد قدیمی ترین قنات جهان شناخته شده است ناصرخسرو نیز از این قنات یاد کردهاند. ناصرخسرو حدود هزار سال پیش در سفرنامه خود به درازای چهار فرسنگی کاریز و عمق ۷۰۰ گزی چاه آن اشاره کرده و آن را به کیخسرو نسبت داده است.
نامگذاری قنات( بیر ) میمه نیز داستانی دارد که از گذشته دور حکایت می کند . کاش در زنده کردن وباز سازی قنات بیر و رووه همتی باشد وامکاناتی ودوستان شورای کشاورزی وکشاورزان در این مورد درسی اموخته باشند .بیر (یک) کلمه ای است ترکی ویادگاری از زمان حمله مغول.
سلام:
امید است که شورای کشاورزی به نکته اخیر درخواست حقیر دقت کنند که ماندگاری قنات بیر هم میتواندسندی باشد برای هویت شهر دلیلی ندارد که ما انچه را که دیگران نشانه هویت میدانند را فراموش کنیم
آقای شیبانی من مرد هستم اما کشته مرده قلم شمایم . هر سنگدلی را تسلیم می کند . باید برادران زنم را عوض کنم اشاره ای نمکین به این است که سرور را عوض کنید یا استفاده از نامش به نکویی نبریم عالی بود . آخرین مقاله آقای حسینی پور هم بر بزرگواری ایشان دلالت دارد . من از خودم نمی بینم حتی وقتی اسمم را ننوشته ام به اشتباهم اعتراف کنم .
اقای زمانی مگه کشته مرده قلم کسی بودن زن ومرد داره چه فرقی میکنه یعنی واقعا مردا نمیتونن از قلم کسی خوششون بیاد؟
سعدی :
ببخش ای پسر کآدمی زاده صید
به احسان توان کرد و، وحشی به قید
اگر کسی آدمیزاده باشد حرف حق را می پذیرد همانطور که وبلاگ وزوان بزرگواری کرده و پذیرفته است
جناب اقای شیبانی من هم از همان دوران بخشداری شما و از همان دورانی که وبلاگ صبح میمه متولد نشده بود و صبح میمه میهمان سایت اینترنت جم میمه بود مشتری پرو پاقرص سایت شما بوده ام نوشتن در فضای مجازی را از سایت شما و گفتار و نوشتار ادیبانه و دلنشین و مستدل و حقوقی و بی همتای شما اموختم اگرچه هنوز هم خیلی چیزها باید یاد بگیرم و شاگرد مکتب بی مثل و مانند صبح میمه هستم.
در سایت افق میمه میمه ارم جدید و زیبایی که هم شباهت های به ارم شهرداری تهران دارد و هم نشانه هایی از گل انگور وجه تسمیه میمه در ان وجود دارد را دیدم اگر این کار مهم و زیبا انجام شده است در مورد ان خبری بدهید چون من همیشه ارم قبلی شهرداری که مربوط به سال 1326 و حفظ محیط زیست ان زمان بود و طرح بز کوهی را که می دیدم خجالت می کشیدم که غریبه ها بگویند این ارم شهر برره مهران مدیری است یا ارم شهر فرهنگی تاریخی میمه ؟به هرجهت اگر این ارم زیبا برای شهرداری میمه تهیه شده است باید از شورا و شهرداری محترم میمه تشکر شود چون خیلی زودتر از اینها باید این کار انجام می شد و شورای قبلی نباید ارم شهرداری را که در زمان شهرداری شما عوض شده بود دوباره به حالت طرح 1326 بر می گردانید.
این گونه کارها خیر خواهانه مربوط به سازمانهای عریض و طویلی همانند شرکت سایپا و فدارسیون فوتبال است نه شهرداری شهرهای کوچک.
—————————-
با سلام و تشکر از محبت شما این پیشنهاد شایسته ی را به شورای محترم شهر منعکس خواهم کرد .
چه زیبا بیان داشتید که هویت و اصالت میمه از دوران بعد از اسلام به بعد غیر از کتب اصیل و موثق اسلامی مورد اشاره
سنگ محراب مسجد جامع تاریخی و مقدس میمه به عنوان برگی زرین و پر افتخار می باشد از حمام عهد صفوی و قنات تاریخی مزداباد که بگذریم اما چه افتخاری به از این برای مردم شهر و بخش میمه که سند هویت شان سنگ محراب نمازگزاران مسجد مقدس و تاریخی جامع شهرشان باشد که سالهاست به همراه درب قدیمی و تاریخی مسجد جامع میمه در موزه ایران باستان تهران نگهداری می شود.
اخیرا با پیدا شدن قطعه تخته سنگ حجاری شده تاریخی در محل خاکبرداری پل زیرگذر شهر میمه افرادی در شهر وزوان به نگهداری شدن این اثر تاریخی در موزه مردم شناسی میمه هم معترض می شوند و از سوی دیگر در شهر خودشان فراخوان برای جمع اوری اشیائ قدیمی و تاریخی می دهند برای تقلید از مرکز بخش و ایجاد موزه مردم شناسی وزوان و لابد فراخوان و فشار به همشهریان خودشان که اشیائ قدیمی که در موزه میمه قراد داده اید پس بگیرید؟
کمی انسوتر در روزی که مدیر کل میراث فرهنگی استان اصفهان و مسولین شهرستان برای افتتاح موزه مردم شناسی میمه تشریف اورده بودند برای اثبات هویت و تاریخ منطقه میمه و ظرفیتهای بی بدیل گردشگری دیگر ان همانند تخت سرخ میمه و … اما با کمال تعجب می بینیم برخی مسولین محترم شهر وزوان اقای مدیر کل و هیات همراه را به محل بند قنات وزوان در عمق حوزه استحفاظی شهر میمه می برند و شروع به فرافکنی و غیبت و تخریب میمه ای ها نمودن در راستای پروسه تخیلی ظلم ۸۰ساله میمه ای ها در حق وزوانی ها یا همان هلوکاست و حرفهایی می زنند که مسولین مدعو عطای بازدید را به لقایش بخشیدند و رفتند و گفتند اینجا دیگر کجاست ؟ دعوای وزوانی و میمه ای ها پایانی ندارد .
اما از قدیم گفته اند خشک و تر باهم می سوزند و امان از تعصبات کورکورانه و افسار گسیخته ناسیونالیستی که چه روزگاری بر سر حال و اینده کل منطقه اورده و خواهد اورد.
_______
ویرایش- کامنت قبلی
پاسخ به مقاله خنده بیرون از گود وبلاگ وزوان در نقطه نظرات پست “پاسخ به شبهه ای در مورد تاریخ میمه”
http://www.sobhemeymeh.ir/?p=39014
نام: سید رضا حسینی پور
سن: 31
جنسیت: مرد
تاریخ تولد: چهارشنبه، ٢٧ بهمن ۱۳٦۱
تاریخ عضویت: پنجشنبه، ٦ اسفند ۱۳۸۸
آدرس ایمیل: reza27.srh [at] gmail.com
شناسه یاهو: hosayni_reza
ب: (فریز هند) و( بید هند) که اکنون جزء نطنز می باشد در آن موقع از قراء میمه محسوب می شدند.
چند نمونه از قناتهای ایران
در حال حاضر عميقترين قنات ايران، قنات قصبهی گناباد است با حدود ٣٤٠ متر عمق مادر چاه آن، و طولانيترين قنات در منطقهی يزد قرار دارد با طول ١٠٠ كيلومتر. قنات قصبهی گناباد پيشينهی تاريخي ٢٥٠٠ ساله دارد و بيش از دو هزار هكتار از اراضي كشاورزان اين شهرستان را به صورت سنتي آبياري ميكند. در قنات قصبه با ٣٣١٣٣مترطول، ٣٤٠ مترعمق و ٤٧٠ حلقه چاه كه در دوران هخامنشيان و يا قبل از آن حفر شده است با يك محاسبهی سرانگشتي ميتوان گفت ٥٦ هزار تن خاك و سنگ براي حفر مادر چاه و چاههاي عمودي اتصالي و كانال افقي سراسري توسط كارگران و مقنيان جابهجا شده است و جابهجايي اين حجم خاك بدون ترديد كمتر از عظمت اهرام مصر نيست. قنات قصبه به عنوان عميقترين قنات دنيا، ميراث فرهنگي و تمدني عظيمي است و بدون شك يكي از عجايب تمدن بشري به شمار ميرود. قنات قصبه از نظر طولي (٦٠ كيلومتر) دومين قنات ايران بعد از قنات زارچ يزد محسوب ميشود و پرآب ترين قنات منطقهی كويري است.
پرآبترين قنات ايران، قنات اكبرآباد فسا است و قديميترين قنات ايران، قنات ابراهيمآباد اراك ميباشد و عجيبترين قنات ايران، قنات دوطبقهی مون اردستان است كه حدود ٨٠٠ سال پيش احداث شده است. اين قنات چاههاي مشترك ولي مادر چاهها و مظهر متفاوت دارد.
رباط ترک هم قبلا جزو میمه بودو مراوند هم قبلا جزو نطنز بود
باسلام اگرايران داردتصاویری ازبناهاومکانهای قدیمی میمه مانندقلعه. خنده.میان ده وغیره رابه شکل یک فراخوان تهیه کنید تاماجوانان آینده وزیران امروزبهتروملموس ترابایت دیارمان کشیده امازیباومقاوم آشناشدم.باتشکر