جلسه ی اخلاق و معارف در آموزش و پرورش میمه

2014-07-10
157 بازدید

از برکات ماه مبارک رمضان فراهم شدن زمینه‌ی تهذیب نفس و خودسازی است که آن را شهرالتمحیص یعنی ماه پاک شدن از بدی ها و گناهان یاد می کنند. وقتی انسان با اراده‌ی خود از لذت های مادی چشم می پوشد ، قدرت کنترل نفس وفرو نشان خشم راپیدا می کند وشیطان از او دور […]

05

از برکات ماه مبارک رمضان فراهم شدن زمینه‌ی تهذیب نفس و خودسازی است که آن را شهرالتمحیص یعنی ماه پاک شدن از بدی ها و گناهان یاد می کنند. وقتی انسان با اراده‌ی خود از لذت های مادی چشم می پوشد ، قدرت کنترل نفس وفرو نشان خشم راپیدا می کند وشیطان از او دور خواهد شد.در روایات داریم خشم وغضب کلید هر شرو بدی می باشد و می فرمایداز غضب و عصبانیت بپرهیزکه پایان پشیمان خواهد بود و مهم آن است که انسان با وجود توان انتقام گرفتن گذشت نماید که در دعای افتتاح می خوانیم.این سخنان  در جلسه ی هفتگی اخلاق و معارف که این هفته در سالن نمازخانه ی آموزش و پرورش برگزار شده بود ، توسط حجت الاسلام والمسلمین زمانی امام جمعه ی بخش میمه ایراد گردید . اهم سخنان امام جمعه ی محترم  در این جلسه که با حضور مدیران دستگاههای اداری برگزار شده بود به شرح زیر است :

01

در تفسیر آیه 134 سوره‌ی آل عمران آمده است یکی از خدمتکاران امام سجاد (ع) بر اثر سهل انگاری چیزی از دست او افتاد و آسیبی به امام رسید. آن خدمتکار ابتدای آیه را خواند . امام خشم خود را فرو برد و قسمت دوم آیه را خواند . امام فرمود از خطای تو در گذشتم تو را در راه خدا آزاد کردم . بزرگترین درسی که می توان از روزه گرفتن ، تقویت ایمان و اراده و دستیابی به تقوا و اخلاق است. بسیاری از کشمکش های سیاسی و قتل و غارت و تلاشی برای حذف رقیب به خاطر نبود اخلاق و فاصله گرفتن از صفات انسانی است که ابتدایی ترین پیش نیاز مدیریت ، بهره مندی از اخلاق و حسن معاشرت است که پیامبر اکرم (ص) بهترین افراد را خوش اخلاق ترین آنها می داند.

اقـــوام روزگار بــه اخــلاق زنـــده اند

قومی که گشت فاقد اخلاق مردنی است

و باطن روزه همان تعامل سازنده با دیگران ، خیرخواهی و همدردی با افراد فقیر و نیازمند جامعه می باشد که روزه را عبادت مخصوصی قرار داده و روزه داران واقعی جایگاه ویژه ای دارند .

پیامبر اکرم در شب معراج سئوال نمود :

قالَ: يا رَبِّ وَ ما اَوَّلُ الْعِبادةِ؟ قالَ يا اَحْمَدُ: اَوَّلُ الْعِبادَةِ اَلصَّمْتُ وَ الصّومُ. قال هل تعلم – یا احمد وَ ما ميراثُ الصَّوْمِ؟ قالَ لا يا رَبِّ؛ قالَ: مِیرَاثُ الصَّومِ قِلَّةُ الْأکْلِ وَ قِلَّةُ الْکَلَامِ وَ مِیرَاثُ الصَّمْتِ أنَّهَا تُورِثُ الْحِکْمَةَ وَ هِیَ تُورِثُ الْمَعْرِفَةَ وَ تُورِثُ الْمَعْرِفَةُ الیَقِینَ

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم به خداوند عرض می کند: ای رب من سرآغاز عبادت چیست؟ خداوند فرمود: اول عبادت صمت و صوم است. بعد فرمود: آیا می دانی میراث و ثمره صوم چیست؟ فرمود میراث صوم این است که ما را به این صمت بکشاند.

03

روزه یک فرهنگ و کارگاه تربیتی و عامل موثر در تهذیب نفس و سلامت جامعه می باشد. مخصوصا هر چه به پایان ماه نزدیک تر می شویم ، باید به درجه‌ی بالاتری از ایمان و یقین دست پیدا کنیم. که آثار روزه پالایش جسم و روح و جان انسان از بیماری ها و منکرات و بدی هاست .

در دعای روز یازدهم ماه مبارک رمضان می خوانیم:

اللهم حبب الی فیه الاحسان

از انجام وظیفه و کمک به دیگران لذت ببرد و اقتضای اخلاق اداری برخورد نیک با ارباب رجوع و تلاشی برای حل مشکلات آنهاست که حضرت علی (ع) در نامه 35 نهج البلاغه می فرماید :

بخشی از وقت خود را به افراد ضعیف که دسترسی به جایی ندارند اختصاص بده

و می فرماید :

«وَ لَا يَكُونَنَّ الْمُحْسِنُ وَ الْمُسِيءٌ عِنْدَكَ بِمَنْزِلَهٍ سَوَاءٍ فَاِنَّ فِي ذَلِكَ تَزْهِيداً لِاَهْلِ الْاِحْسَانِ فِي الْاِحْسَانِ وَ تَدْرِيباً لِاَهْلِ الْاِسَاءَهِ عَلَي الْاِ سَاءَهِ وَ اَلْزِمْ كُلًّا مِنْهُمْ مَا اَلْزَمَ نَفْسَهُ…
ثُمَّ اعْرِفْ لِكُلِّ امْرِيٍ مِنْهُمْ مَا اَبْلَي وَ لَا تَضُمَّنَّ بَلَاءَ امْرِيٍ اِلَي غَيْرِهِ وَ لَا تُقَصِّرَنَّ بِهِ دُونَ غَايَهِ بَلَائِهِ وَ لَا يَدْعُوَنَّكَ شَرَفُ امْرِيٍ اِلَي اَنْ تُعْظِمَ مِنْ بَلَائِهِ مَا كَانَ صَغِيراً وَ لَا ضَعَهُ امْرِيٍ اِلَي اَنل تَسْتَصْغِرَ مِن بَلَائِهِ مَا كَانَ عَظِيماً». (5)
مبادا محسن و مسيء در نظر تو يكسان باشند زيرا چنين برخوردي باعث بي رغبتي محسن در احسان و موجب ادامه ي مسيء در عمل زشت خويش است. ولي با هر يك، همانگونه كه خودش خواسته رفتار كن… براي هر كس به همان اندازه كه صلاحيت خود را به اثبات رسانده است صلاحيت و ارزش قائل باش، مبادا ارزش يكي را به ديگري بدهي و از خود او كم بگذاري و مبادا شخصيت و شرف كسي موجب شود كه آنچه انجام نداده، به پاي او بنويسي و كار كوچك او را بزرگ كني و مبادا كه عدم شخصيت و عدم معروفيت اجتماعي كسي باعث شود كه كار بزرگ او را كوچك شمري و حق او را ادا نكني، ارزش كار و عمل هر كس را دقيقاً در نظر بگير و ارج بگذار، چه كوچك باشد و چه بزرگ.

 و از رموز موفقیت مدیریت ارزیابی درست و پی بردن به نقاط ضعف و قوت است که می فرمایند:

از پیروان ما نیست کسی که هر روز خود را محاسبه نکند.

04

پیامبر اکرم (ص) بهترین مردم را سودمندترین آنها به حال دیگران می داند

1-   استفاده از فرصت معنوی ماه مبارک رمضان و تلاش برای حاکم شدن فضای سالم بر جامعه

2-   شرکت به موقع در جلسات و عملیاتی نمودن  مصوبات

3-   تعامل ادارات با یکدیگر و اطلاع رسانی به موقع که می تواند در پیشرفت کار موثر باشد.

02

در آغاز این جلسه آقای متوسلی رئیس اداره ی آموزش و پرورش منطقه ی میمه بعنوان میزبان جلسه ی اخلاق و معارف به مدعوین خیر مقدم گفت و اظهار امیدواری کرد که  دوایر دولتی  و دستگاههای خدمت رسان در ماه  رحمت و معنویت و خوسازی  بیش از گذشته در ایفای وظایف اداری و خدمت به مردم موفق باشند . گفتنی است جلسات اخلاق و معارف ساعت 8 بامداد روزهای چهارشنبه ی هر هفته و با میزبانی یکی از اداذات برگزار می شود .