از کامنت ها – تکالیف شهروندی و حفر چاه در پیاده رو

2014-07-08
604 بازدید

عکس های این پست آرشیوی است . واقعا نمی دانستم در کدام پست صبح میمه کامنت بگذارم . درست ۲ روز قبل در پیاده رو یکی از پر تردد ترین میادین شهر میمه ، یکی از شهروندان اقدام به حفر چاه فاضلاب در وسط پیاده رو کرده بود . رهگذران با تعجب می گذشتند و […]

عکس های این پست آرشیوی است .

چاه1

واقعا نمی دانستم در کدام پست صبح میمه کامنت بگذارم . درست ۲ روز قبل در پیاده رو یکی از پر تردد ترین میادین شهر میمه ، یکی از شهروندان اقدام به حفر چاه فاضلاب در وسط پیاده رو کرده بود . رهگذران با تعجب می گذشتند و به سوالات خودشان از شهرداری و دفتر فنی اش ، وقتی صاحب مغازه را می شناختند ، جواب می دادند . ما همیشه از شهرداری توقع داریم . ار ادارات دولتی انتظار داریم . از دادگاه طلبکار می شویم . چشم به راه پلیس می مانیم . طلبکار زمین و زمان می شویم . این در حالی است که اگر بمعنای واقعی شهروند باشیم ، نیازمان هر روز به ارگانهای نظارتی و امنیتی و قضایی کمتر می شود . اگر شهروند باشیم یعنی الزامات زندگی شهروندی را مراعات کنیم ، زیرسیگاریمان را در کوچه نمی ریزیم .  لیوان یکبار مصرفمان را در جوی خیابان رها نمی کنیم ، آب حاصل از شستشوی ماشین و منزلمان را به بیرون از منزل هدایت نمی کنیم و … الزامات دیگری که آدمها به نسبت شهروند بودنشان رعایت می کنند. بسیاری از ما شهرنشین شده ایم  اما شهروند نیستیم . درست به همان میزان که تعدی شهرداری وزوان به حریم شهر میمه بد و ناپسند و مکروه و نابخشودنی است ، حفر چاه فاضلاب در پیاده رو پر تردد سه راه حافظ میمه نیز نکوهیده و دور از فرهنگ شهروندی است . چرا همواره حقوق شهروندی خود را از شهرداری و دیگر دوایر دولتی و عمومی می خواهیم و به تکالیف شهروندی خود فکر نمی کنیم؟ آنها تکلیفی دارند و ما هم تکلیفی دیگر . ما به وظیفه شهروندی خود عمل کنیم . دادگاه هم جرائم مشهود را ببیند . شهرداری هم از کارهای خلاف قوانین و مقررات شهری بوسیله ماموران خود جلوگیری نماید.

چاه

تصرف پیاده رو و حفر چاه فاضلاب برای مغازه شخصی  تجاوز به حقوق عمومی و به خطر انداختن امنیت شهروندان است ، آن هم چاهی بدون  مستحکم سازی بدنه  چاه با گوم های سیمانی یا سفالی . خداوند آخر و عاقبت این زندگی شهروندی را به خیر گرداند  و مردم و مسئولین ما را وظیفه شناس تر نماید .