گندم زار دشت انقلاب میمه ، در آستانه ی فصل درو

2014-07-07
793 بازدید

در میمه ی قدیم ، روز شمار ، از عید نوروز مبنای وقوع رویدادها بوده است . مثلا : سی و شش ( به فتح هر دو شین ) ، تقلی کش . یعنی 36 روز که از بهار بگذرد هوا بقدری سرد می شود که تقلی ها ( بره ها و بزغاله های تازه […]

DSC05629

در میمه ی قدیم ، روز شمار ، از عید نوروز مبنای وقوع رویدادها بوده است . مثلا : سی و شش ( به فتح هر دو شین ) ، تقلی کش . یعنی 36 روز که از بهار بگذرد هوا بقدری سرد می شود که تقلی ها ( بره ها و بزغاله های تازه بدنیا آمده ) در اثر سرما می میرند . یا بعد هفتاد ، برفی افتاد . یعنی در حالیکه هفتاد روز از آغاز بهار گذشته ، برف آمده است .  این روزها ( روزهای تهیه ی تصاویر گندم زار چاه انقلاب ) 110 و 114 روز از بهار گذشته است . در این روز شمار ، گندم میمه قابلیت برداشت بصورت جزئی داشته است و خانوارها ی فقیرتر که نان سالشان تمام شده بود مجاز بودند مقداری از یک کرت گندم خود را بچینند  و در حیاط منزل بوسیله ی چوبدستی های نسبتا قطور و بلندی که ” یه کو ” یا جو کوب نامیده می شد ، دانه ها را از غلاف جدا کنند و به آسیاب برده تا نان سالشان را به فصل برداشت خرمن که معمولا مرداد ماه بود برسانند. گندم زار 30 هکتاری دشت انقلاب با افزایش گرمای تابستان در این روزها دارد به فصل برداشت گندم نزدیک می شود .

DSC05626

مقدار برداشت گندم نسبت به گذشته ی دور  در واحد سطح افزایش تقریبا 3 برابری داشته است . در گذشته فقط از کودهای حیوانی برای تغذیه ی خاک استفاده می شد و با استفاده از کود شیمیایی بویژه اوره و فسفر و پتاسیم ، برداشت گندم تا 6 من در هر من زمین هم رسیده است . هر من زمین میمه 62 متر و هر من گندم همان 6 کیلو است . با این حال مرغوبیت نان میمه زبانزد است . بسیاری از میمه ای های شهرهای اصفهان و شاهین شهر و … یکی از دلایل آمدن هفتگی شان به میمه  را گذشته از دیدار اقوام و تنفس هوای وطن  و آب و هوای معتدل منطقه ، تهیه ی  نان خانگی از نانوایی های محلی پز عنوان می کنند . تصاویری از گندم زار دشت انقلاب در آستانه ی فصل برداشت گندم ارائه می گردد.

DSC05624
DSC05627

 

DSC05631