بهداشت ، درمان و بیمارستان میمه در آستانه ی تحولات بزرگ

2014-06-06
575 بازدید

  با حضور حجت الاسلام والمسلمین آقای زمانی امام جمعه ی بخش میمه ، آقای دکتر محمدرضا روستا رئیس شبکه ی بهداشت و درمان شهرستان شاهین شهر و میمه ، اعضای شورای اسلامی و تنی چند از معتمدین و صاحب نظران حوزه ی بهداشت و درمان شهر میمه ، از ساعت 16 روز پنجشنبه  93/3/15 […]

 

DSC05134

با حضور حجت الاسلام والمسلمین آقای زمانی امام جمعه ی بخش میمه ، آقای دکتر محمدرضا روستا رئیس شبکه ی بهداشت و درمان شهرستان شاهین شهر و میمه ، اعضای شورای اسلامی و تنی چند از معتمدین و صاحب نظران حوزه ی بهداشت و درمان شهر میمه ، از ساعت 16 روز پنجشنبه  93/3/15  جلسه ای  در دفتر شورای شهر میمه با هدف تشریح و تبیین سیاستهای کلان سلامت  ، ابلاغی مقام معظم رهبری  و در تعهد اجرایی دولت محترم برگزار گردید. در این جلسه رئیس شبکه ی بهداشت و درمان شهرستان به تشریح سیاستهای ابلاغی پرداخت . سیاستهایی که در صورت اجرا می تواند تحول عظیمی در حوزه ی بهداشت و درمان در سراسر کشور بوجود آورد . اهم سخنان دکتر روستا بشرح زیر است :

DSC05136

برنامه ی تحول نظام سلامت با این اهداف تصویب شد : بهبود کیفیت ارائه ی خدمات  ، حفظ شان و کرامت بیماران ، برقراری عدالت در تامین بار مالی ، بهره مندی از مراقبتهای بهداشتی درمانی و نهایتا کاهش سهم مردم در پرداخت مستقیم هزینه های خدمات سلامت . دکتر روستا گفت این برنامه از تاریخ 93/2/15در تمام بیمارستانهای تابع وزارت بهداشت و و درمان و آموزش پزشکی به اجرا درآمده است . اجرای برنامه ی تحول نظام سلامت اولویت اصلی و گریز ناپذیر وزارت بهداشت است و تعلل در اجرای برنامه به هیچ وجهی پذیرفته نیست . پایش و ارزیابی مستمر کیفیت خدمات ارایه شده به بیماران مهمترین وظیفه ی ماست و بعنوان رئیس شبکه مسئول حسن اجرای این دستور العمل هستم .طبق این دستورالعمل کلیه ی داروها ،تجهیزات و ملزومات مصرفی پزشکی بیماران بستری توسط بیمارستان تامین می گردد و بیماران بستری برای تهیه ی این اقلام به خارج از بیمارستان هدایت نخواهند شد . در صورتیکه بیمارستان امکان ارائه ی همه ی خدمات مورد نیاز بیمار را نداشته باشد بر اساس زنجیره ی ارجاع بین بیمارستان مصوب ستاد اجرایی دانشگاه اقدام می شود . مسئولیت و هزینه ی نقل و انتقال بیماران ( آمبولانس ) بر عهده ی بیمارستان ارجاع دهنده است و به هیچ وجه بیمار به مراکز خصوصی و غیر دولتی هدایت نخواهد شد .

DSC05138

در برنامه ی تحول نظام سلامت پزشک عمومی و متخصص بصورت 24 ساعته در روزهای تعطیل و غیر تعطیل در بیمارستان حضور فیزیکی فعال خواهد داشت که هدف از آن افزایش دسترسی مردم به خدمات و مراقبتهای سلامت در سطح دوم و سوم است به منظور ارتقاء شاخصهای سلامت مادران و نوزادان از طریق کاهش میزان سزارین و برنامه ی ترویج زایمان طبیعی که رایگان انجام می شود . میزان مطلوب سزارین 25 تا 30 درصد است و هر بیمارستان مکلف است میزان سزارین را هر 3 ماه به 2/5 درصد کاهش دهد .

ما باید ظرف 4 ماه درجه ی 3 ستاره ی بیمارستان میمه را کسب کنیم . بنابر این از نظر ساختمان و تاسیسات ، تجهیزات و امکانات ، خدمات نظافت و بهداشت ، تغذیه ی بیمار امور اداری و گردش کار و منابع انسانی باید به سطح بیمارستان درجه ی 3 ستاره برسیم . لازمه ی اجرا طبق برنامه ی گام به گام این تحول رعایت سیستم ارجاع است . لذا تفاهم نامه ی خدمات سطح یک پزشک خانواده در شهرهای زیر 20 هزار نفر جمعیت منعقد شده است .

در برنامه ی پنجم توسعه باید طرح پزشک خانواده در تمام کشور اجرا شود و شبکه ی جامع سلامت بصورت پایلوت ( آزمایشی) در شهرستان شاهین شهر و میمه اجرا می گردد .

 ما در صدد  اجرای سلامت و پیشگیری در جامعه هستیم چرا که با پیشگیری از هزینه های هنگفت درمان جلوگیری خواهد شد . با هزینه کرد 2 ریال در بهداشت ، 37 ریال در درمان صرفه جویی می شود .

انتظار ما این است که مطب پزشکان محترم به پایگاههای سلامت تبدیل شود و این زمانی تحقق می یابد که پزشک ، دغدغه های مالی نداشته باشد . آقای دکتر روستا در پایان این جلسه به سوالات حاضرین پاسخ داد و شرکت کنندگان در جلسه از تلاشهای ایشان برای ارتقاء سطح خدمات بیمارستان حضرت محمد و مراکز درمانی نقاط مختلف بخش میمه تقدیر و سپاسگزاری کردند .

اسامی حاضرین در جلسه : دکتر روستا ، امام محترم جمعه ، دکتر خسرو توکل ، اعضای شورای اسلامی شهر ، حاج محمد بیکیان ، اصغر متوسلی ، مجتبی خانعلی و عبدالرضا شیبانی