تصاویر – تخت محمدجعفر و تخت سرخ در دوره ی بعد از اینترنت

2014-04-12
807 بازدید

  نمی شود نقش فضای مجازی را در معرفی ظرفیتهای مغفول مانده ی گردشگری مجموعه ی تخت سرخ و تخت محمد جعفر نادیده گرفت . شاید با این حساب بشود دنیا را به دودوره ی پیش از اینترنت و بعد از اینترنت تقسیم کرد . پیش از فراگیری و شمول اینترنت به شکل امروزی  ، […]

 takht (1)

نمی شود نقش فضای مجازی را در معرفی ظرفیتهای مغفول مانده ی گردشگری مجموعه ی تخت سرخ و تخت محمد جعفر نادیده گرفت . شاید با این حساب بشود دنیا را به دودوره ی پیش از اینترنت و بعد از اینترنت تقسیم کرد . پیش از فراگیری و شمول اینترنت به شکل امروزی  ، تصوری که از تخت سرخ داشتیم این بود که مردم در گذشته برای جمع آوری نمک به شیوه ی جارو کردن به تخت می آمدند و نمک مورد نیاز سالانه ی خود را از این جزیره ی سرخ  ، تهیه می کردند . مردمی که آنقدر سختی های زندگی را دیده بودند که ” تمام بودنشان ” درد می کرد و یک جای سالم برای پرداختن به  جاذبه های گردشگری نداشتند . چند روایت هم از پلنگ تخت سرخ می گفتند . در یکی از شبهای مهتابی پلنگ قوی جثه ی تخت سرخ را بر فراز یکی از صخره ها دیده بودند و صدای نعره هایش را  با پژواک کوهستان از هر صدایی مهیب تر یافته  و مو بر تنشان راست شده  بود  . می گویند در منطقه ی ما ، تخت سرخ  ، آخرین جایی بود که حضور پلنگ ، این ابرقدرت در حال انقراض صحرا را ، تجربه کرده بود و برای ما که هرگز نمی خواهیم ” پلنگ از در خلقت برود بیرون ”  این یاد را به یادگار گذاشته است . امروزه به مدد اینترنت مردم ندیده ها را هم دیده اند . تخت سرخ بر خلاف گذشته ها که دیار البشری را در خود نمی دید و دلش برای دیدن آدمی که نسب مادری اش به حوا برسد لک زده بود ، این روزها و بویژه در ایام تعطیل  ، آمد و شد گردشگران زیادی را میزبانی می کند . میمه ای های دائم السفر غار دلیجان و تپه های سیلک کاشان و قلعه ی مرنجاب  ، اخیرا به این نتیجه رسیده اند که او ” آنچه خود داشت ز بیگانه تمنا می کرد ” .

 تخت سرخ و دره دوزخی و تخت محمد جعفر ترکیب بایسته ای از پدیده های شگفت انگیز طبیعی و یادگارهای اعجاب آور انسانهایی است که گویی با راحتی یک روان نویس بر صفحه ی وایت برد ی نوشته اند که : ” … حقیر میرزاحسن ابن عبدالوهاب میمه به جهت کشف معادن باتفاق خان باباخان و بنده زاده آقا جان و رجبعلی و حسینعلی و علی اکبر . نه معدن کشف گردید . بیستم محرم سنه ی 1328 ” و یا بر دیواره ی ستبر صخره ای که با صلابت  ، قرن ها استوار ایستاده و فقط آشیان عقابهای کوهستان شده است  ، دالانی سنگی و اطاق هایی  از جنس صخره و سنگ می تراشد .

این روزها که طبیعت فرحبخش تخت سرخ دارد به استقبال اردیبهشت می رود و اشتهار تخت سرخ  تا حد زیادی مدیون فضای مجازی و جامعه ی الکترونیک  است ، تصاویر زیبای روز گذشته ( جمعه – 93/1/22 ) که توسط مدیر محترم اجرایی صبح میمه تهیه شده است ارائه می گردد :

takht (20)

takht (8)

takht (2) takht (4) takht (5) takht (6) takht (7)
takht (9) takht (10) takht (11) takht (12) takht (13) takht (14) takht (16) takht (17) takht (18) takht (19)
takht (21) takht (22) takht (23) takht (24) takht (25) takht (26) takht (28) takht (29) takht (30) takht (31) takht (32)