منطقه كوهستاني تخت سرخ زيباترين مناظر كويري ميمه

2009-03-18
160 بازدید

منبع : خبرگزاری فارس فارس گزارش مي‌دهد؛ منطقه كوهستاني تخت سرخ زيباترين مناظر كويري ميمه خبرگزاري فارس: در منطقه «تخت سرخ» يكي از زيباترين مناظر كويري قابل مشاهده است، منظره‌اي كه به گفته كارشناسان تنها در صحراي «نوادا» دره «گريت كانيون» آمريكا نظير آن وجود دارد. به گزارش خبرگزاري فارس از ميمه، بخش ميمه در […]

منبع : خبرگزاری فارس

فارس گزارش مي‌دهد؛

منطقه كوهستاني تخت سرخ زيباترين مناظر كويري ميمه

خبرگزاري فارس: در منطقه «تخت سرخ» يكي از زيباترين مناظر كويري قابل مشاهده است، منظره‌اي كه به گفته كارشناسان تنها در صحراي «نوادا» دره «گريت كانيون» آمريكا نظير آن وجود دارد.





به گزارش خبرگزاري فارس از ميمه، بخش ميمه در منتهي‌اليه شمال اصفهان بين دو رشته كوه زاگرس مركزي و كركس با ارتفاع متوسط 1985 متر و حداكثر 3413 متر از سطح دريا بلندترين ارتفاع را در استان اصفهان دارد.
اين بخش تا مركز استان در حدود 100 كيلومتر فاصله دارد و جاده ترانزيت اصفهان ـ تهران از ميان اين بخش عبور مي‌كند.
جمعيت اين بخش فرهنگي حدود 35 هزار نفر است كه از شمال به دليجان، از جنوب به شهرستان شاهين‌شهر و ميمه، از غرب به نجف‌آباد و گلپايگان، از شرق به اردستان، نطنز و قمصر كاشان متصل مي‌شود.
بخش ميمه داراي سه شهر به نام‌هاي ميمه، وزوان و لايبيد و دو دهستان به نام‌هاي ونداده و زركان است.
دهستان ونداده به مركزيت روستاي ونداده شامل روستاهاي ونداده، اذان، خسروآباد، زيادآباد، قاسم‌آباد، سعيدآباد، رباط آقاكمال، چغاده و مراوند است و دهستان زركان به مركزيت روستاي حسن‌رباط شامل روستاهاي حسن‌رباط، لوشاب و موته است.
در بخش ميمه، هنر قاليبافي مهم‌ترين صنعت دستي محسوب مي‌شود و بيشتر اهالي در كارگاه‌هاي خانگي به بافت قالي مشغول هستند. قالي اين منطقه از قدمت و اصالت خاصي برخوردار است تا جايي‌كه قالي‌هاي بافت ميمه جنبه صادراتي داشته و براي صادرات به تهران ارسال مي‌شوند. اين قالي‌ها داراي طرح كاشان و نقش‌هاي افشان، لچك ترنج، جنگلي و همچنين طرح خاصي معروف به ميمه هستند. علاوه بر قالي‌بافي، كرباس‌بافي نيز از در گذشته جزيي از صنايع‌دستي اين بخش محسوب مي‌شد.
بخشي كه با افتخار، ميزباني از ادبا و نويسندگان و علماي بزرگي همچون رشيدالدين وطواط، ملامحمد باقر داراني، ميرزا حسن شهيدي معروف به «صدرالاسلام» متخلص به «طوبي» پدر استاد عبدالوهاب شهيدي استاد موسيقي و آواز و نوازنده چيره دست «عود» در ايران را در سرلوحه خود دارد و مرحوم صادق هدايت در سفرنامه خود از آن به نيكي ياد كرده است.
ميمه داراي تاكستان‌هاي بسيار غني و وسيع است. ناصر خسرو در سفرنامه خود به اين مطلب اشاره كرده و يادآوري اين نكته در سفرنامه ناصرخسرو مبين كيفيت محصول انگور و قدمت تاريخي بخش ميمه است.

*مكان‌هاي ديدني و آثار تاريخي بخش ميمه
*مسجدجامع ميمه
از بناهاي بسيار قديمي شهر ميمه است. روايت است كه اين مسجد قبل از اسلام آتشكده بوده ولي تنها سند موجود و معتبر سنگ محراب گرانقيمت آن است كه در موزه ملي ايران باستان نگهداري مي‌شود و متعلق به قرن پنجم هجري است.
بر ديواره محراب و سقف اين مسجد، خطوط برجسته و نقاشي شده‌اي از ميرزا عبدالوهاب بن محمد طاهر ميمه‌اي به چشم مي‌خورد كه تاريخ نگارش و نقاشي آن به 150 سال قبل برمي‌گردد. اين هنرمند شهير از نوادگان شهيد ثاني بوده است.

*آستان مقدس سيده الصالحه خاتون بنت موسي بن جعفر (ع)
اين آستان در روستاي اذان واقع و از زيارتگاه‌هاي عام و خاص است. آن بزرگوار كه با تعبير« نگين سبز منطقه ميمه » شناخته مي‌شود در زمان ولايت امام رضا (ع) از مدينه رهسپار طوس مي‌شود كه به دليل آزار و اذيت دشمنان و بروز مشقت و سختي بيمار و در روستاي اذان به ديدار معبود مي‌شتابد. بناي گنبد اين زيارتگاه از يادگاران دوران سلجوقي است.

*حمام بزرگ ميمه
اين حمام بر اساس بافت مذهبي و اجتماعي همجواري مساجد و گرمابه‌ها در گذشته در مجاورت مسجد جامع بنا شده و داراي شش رديف سه‌تايي سقف‌هاي مدور و ستون‌هاي قطور است. بناي حمام به اعتراف كارشناسان ميراث فرهنگي استان اصفهان به عهد صفوي مربوط است كه در سال‌ جاري شهرداري و ميراث فرهنگي اقدام به اصلاح و بهسازي بناي قديمي با حفظ قدمت ارزشمند آن كرده‌اند كه به عنوان موزه مردم‌شناسي بخش ميمه در سال آينده افتتاح خواهد شد.

*كاروانسراي عباسي رباط
اين كاروانسرا در جوار روستاهاي رباط و چغاده قرار دارد و در اثر مرور زمان و بي‌توجهي مسئولان قسمت‌هايي از آن تخريب شده است، تلاش‌هاي موثر ميراث فرهنگي استان اصفهان در يكي دو سال گذشته اين كاروانسرا را شامل شده و در سال آتي اعتباري براي مرمت و بازسازي آن پيش‌بيني شده است.

*پناهگاه حيات وحش موته
اين منطقه بين عرض‌هاي جغرافيايي ً20 و 33 تا ً55 و 33 شمالي و طول‌هاي جغرافيايي ً30 و 50 تا ً10 و 51 شرقي به مركزيت روستاي موته است كه شهر ميمه در 45 كيلومتري جنوب غربي آن قرار دارد، به طوري‌ كه جاده اصفهان ـ تهران از شرق آن گذشته است.
پس از تشكيل كانون شكار ايران در سال 1343، محدوده‌اي با وسعت 343940 هكتار شامل دشت‌ها، ارتفاعات و مراتع، واقع در حوزه استحفاظي استان‌هاي اصفهان و مركزي به عنوان « منطقه حفاظت شده موته» انتخاب و در سال 1346 با تشكيل سازمان شكارباني و نظارت بر صيد، به تصويب شوراي‌عالي شكارباني و نظارت بر صيد آن زمان رسيد. در سال‌هاي پس از پيروزي انقلاب، سازمان حفاظت محيط زيست تغييراتي در حد و حدود منطقه داد و در تاريخ 21 شهريور 61 با مساحت حدود 220000 هكتار به منطقه حفاظت شده تبديل شد و سرانجام بر اساس مصوبه هفت اسفند 69 شوراي‌عالي محيط زيست با همين وسعت به پناهگاه حيات وحش ارتقاي سطح يافت.

*منطقه تاريخي تخت محمد جعفر
تخت ملاجعفر تپه‌اي به ارتفاع زياد است كه از هر طرف داراي حالت بريده با ديوارهاي بلند و عمودي غير قابل نفوذ است كه در ضلع شمالي تخت معروف به «بون يا بوم تخت» در منطقه «تحت سرخ» ميمه قرار دارد.
روي اين تپه دو چاه مستطيلي در دل سنگ حفاري شده كه در اعماق حدود 9 متري و 15 متري به دو اتاقك و در انتها در عمق 17 متري هر يك به سه دهليز و تونل به ارتفاع 5/1 متر و عرض 70 سانتي‌متر با طول‌هاي مختلف كه به اضلاع ديواره‌هاي تخت به صورت راهرو دهليزي شكل باز و در انتها به مدخل ديده‌باني در سه ديواره (جنوبي ـ غربي و شمالي) تپه ختم مي‌شود.
روي تاج بالاي تخت علاوه بر دو چاه، آثار ساختمان‌هاي سنگي و گلي نيز ديده مي‌شود كه به احتمال زياد قلعه و برج و بارو بوده است. در افسانه‌هاي محلي، هر طايفه، فعاليت‌هاي انجام شده روي اين تخت را به اجداد خود نسبت مي‌دهد.

*قنوات بخش ميمه
در بخش ميمه 35 رشته قنات وجود دارد كه مهم‌ترين آنها قنات مزد‌آباد ميمه، قنات اذان و قنات عمومي وزوان است كه تمام آنها داراي نكات بارز و متمايز هستند.
*قنات بزرگ وزوان
قنات عمومي وزوان از توابع ميمه اصفهان قبل از اسلام و در زمان ساسانيان در دو كيلومتري شمال شهر وزوان احداث شده و مادر چاه آن در جنوب شهر ميمه است.
طول قنات يك هزار و 800 متر و عمق مادر چاه آن 18 متر است، 64 حلقه چاه‌ قنات دارد، در مسير كوره قنات سه سد زيرزميني احداث شده كه بزرگ‌ترين آن در حدود يك هزار 200 متري از مادر چاه در عمق 16 متري احداث شده و مهم‌ترين ويژگي آن امكان بستن دريچه خروجي قنات در فصل زمستان است.
با اين كار آب در فصل زمستان در درياچه قنات ذخيره شده و در فصل بهار با باز كردن آن، آب بيشتري در دسترس كشاورزان منطقه قرار مي‌گيرد كه مي‌توانند سطح زمين بيشتري به زير كشت ببرند.
قنات بزرگ وزوان هم قناتي است به طول 8/1 كيلومتر و داراي آب بندهاي داخل قنات كه در فصل زمستان با بستن آب بندها همه نگهداري آب براي استفاده در فصل كشاورزي كمك مي‌شود و هم سفره‌هاي آب زيرزميني پايين دست غني مي‌شود.

*قنات مزدآباد ميمه
اين قنات از نظر ساختماني و سبك حفاري به سبك قنوات دوره ساسانيان حفاري شده است. « چاه‌هاي مستطيل شكل، تونل‌هاي دو طبقه، بند و سد ذخيره آب زير زميني »
از طرف يونسكو قنات دو طبقه مون اردستان، ‌قنات مزدآباد ميمه و قنات بزرگ وزوان در مابين چند صد هزار قنات جهان به عنوان اعجاب‌انگيزترين قنوات در سطح جهاني معرفي شده است.
سازمان يونسكو بهترين راه و شيوه براي جلوگيري از هدر رفتن آب قنوات در فصل زمستان را ايجاد بند و سد در درون قنوات پيشنهاد مي‌كند. نمونه بارز و مؤثر در اين شيوه را قنات مزدآباد ميمه و قنات وزوان معرفي مي‌كند.
هر دو قنات توسط ميراث فرهنگي به ثبت رسيده و در سال‌هاي گذشته اعتباراتي براي نگهداري و بهسازي آن هزينه شده است.
از ديگر نقاط تاريخي زيارتي و سياحتي منطقه مي‌توان به مسجد جهانگير وزوان، قلعه اعظمي‌هاي شهر وزوان (مربوط به دوران قاجار)، قلعه قديمي زيادآباد، قلعه قديمي لايبيد، شهرك سينمايي خسروآباد، «سنگ سوراخي» و «چاه تره» حسن‌رباط اشاره كرد.

* منطقه كوهستاني «تخت سرخ»
در منطقه «تخت سرخ» يكي از زيباترين مناظر كويري قابل مشاهده است، منظره‌اي كه به گفته كارشناسان تنها در صحراي «نوادا» دره «گريت كانيون» آمريكا نظير آن وجود دارد و نه در هيچ كجاي دنيا.
طاقديس‌هاي زمين‌شناسي با زيبايي منحصر به فرد خود هر گردشگر طبيعي را به سوي خود مي‌كشاند.
نخستين كاوش‌هاي منجر به كشف طلا در منطقه ميمه نيز در همين منطقه انجام شده و در يك غار سطحي نيز كتيبه‌اي مربوط به يكصد سال قبل وجود دارد كه توسط دانش‌آموزان مدرسه دارالفنون كشف شده است.

*بخشي ديگر از جاذبه‌هاي ميمه
غار دمه، غار پريان، غار پريهول، «گرگ دره» و «چشمه گزرتو»، مزارع زعفران صادراتي روستاي اذان، زيارتگاه‌هاي روستاي ونداده موسوم به حسينيه دوازده امام (ع) و قدمگاه حضرت علي (ع)، امامزادگان لوشاب، روستاي قاسم‌آباد، مناظر طبيعي روستاي زيادآباد، زادگاه آقاي امرالله احمدجو كارگردان سريال‌هاي روزي روزگاري و تفنگ سرپر، خانه ميمه‌اي‌ها (آدرس شناخته شده محلي: روبروي منزل سروش خردمند)، «سه براره»، «سه كلنگ»، «چاه توت » در قسمت غربي روستاي اذان و … از ديگر جاذبه‌هاي گردشگري اين شهر محسوب مي‌شود.
فرش‌هاي دستباف نفيس و انواع خشكبار و لبنيات صددرصد طبيعي را مي‌توان به عنوان سوغات از اين ديار به همراه برد.
بيابان‌هاي اين بخش در فصل‌هاي بهار و تابستان بهترين گزينه براي شب را به صبح رساندن در طبيعت آزاد است.
در تمام بخش ميمه آسمان هم به شما نزديك‌تر است.كافي است دست دراز كنيد تا ستاره‌ها را بچينيد.