کامنت ها ، محمد حسین : بعد از سالها ی مدیدی که استاد تهران را ترک کرده ودر تبریز ماندگارشده بود وعشق وشکست وناکامیها جای خود را به پیری و… داده بود نامه ای بعد از چهل سال از طرف بانو ثریا به دستش میرسدالبته چندین بار فرستاده بود ولی استاد فقط گریه کرده بود […]
کامنت ها ، محمد حسین : بعد از سالها ی مدیدی که استاد تهران را ترک کرده ودر تبریز ماندگارشده بود وعشق وشکست وناکامیها جای خود را به پیری و… داده بود نامه ای بعد از چهل سال از طرف بانو ثریا به دستش میرسدالبته چندین بار فرستاده بود ولی استاد فقط گریه کرده بود و ….
پیراگر باشم چه غم عشقم جوان است ای پری
تازه زین عشق وجوانی عنفوان است ای پری…..
واما اینبار چنین نوشته بود:
شهریار،غزل ارسالی راکه زبان حال من است،اگر فرصتی پیدا کردی برایم استقبال کرده،ارسال نمایید. از فصیح زبان شیرازیست.
همه هست آرزویم که ببینم از تو روئی
چه زیان تورا که من هم برسم به آرزوئی
بعد نوشته بود: ای کاش ولو یکبارهم که شده تورا از نزدیک میدیدم. یاد تو ترانه وتکیه گاه من است.نمیدانم به یاد من هستی یا مرا به کلی فراموش کرد ه ای. ولی میدانم فراموشی شیوه ی تو نیست. حتما خاطرات گذشته تو را اذیت میکند. طر ه های من نیز بسان زلف سیاه تو سفید شده اند.
نوشته بو.د: دیگر آن نیستم. شیرینی از لبان من رفته وسرخی چهر ه ام به زردی گرائیده. به خاطر این بچه است که زند ه ام.گاها در خلوتی که میکنم ترانه های تو را میخوانم تا تسکینی برای آلام بی شمارم باشد.
استاد باز هم گریه کرد اما اینبار گفت : باید شعرش را استقبال کنم.
وقتی شعر راسرودی همگان خواندند .دهان به دهان گشت گویا حافظ وسعدی بعد از قرنها بیدار شده اند.حتی سبقت از سعدی گرفته ای ..به به روحت شاد پیر عشق..همنشین و محشور با عشق باشی ..انشاله
واما چه زیبا سرودی:
مژه سوزن رفویی، کن و نخ زتار مویی
که زنی به پاره های دلم ای پری رفویی
به عزای لاله ها و به خزان آرزوها
چه شد ای بهار لاله که شنیدم از تو بویی
تو که چشمهءصفائی نه چنان شدی که با تو
رود آب خوش بپا ئین دگر ای گل از گلوئی
شب آخر و داعت چه غراب غم که می گفت
سحر این یکی بسوئی رود آن دگر بسوئی
دگر آبگینه ءدل دو سه ریزه خرده شیشه است
/به چه چشمی و چراغی بشناسم از تو روئی
نه صبا ونی شبابم دگرم چه ذوق مستی
بسرم شکسته خوشتر که بسر کشم سبوئی
به امید دوستانم که دوباره باز گردم
سر عشق و داستانم چه امید و آرزوئی
نکند بهار عشقم شکفد به لاله وگل
تو اگر پیاله در کف بلمی کنار جوئی
به چرو کهای پیری چکنی که چهر پر چین
نه از آن قماش کاید به اطاعت اتوئی
فلک از پس من وتو چه بساط عشق بر چید
نه دگر بنفشه موئی نه دگر فرشته خوئی
شر وشور من کجا شد که به طرف کوچه باغات
نه دگر سر وصدائی نه غریو وهای و هوئی
به خزان لاله گوئی به سرود بر گریزان
که به زیر لب نهائی چه عزا و باز گوئی
نکند که روح مجنون بسراغ خاک لیلی است
نظری به بید مجنون چه سری به جستجوئی
من واو چنان بعشق و به جمال سرمدی محو
که به جلوه گاه وحدت نه منی دگر نه اوئی
بگذار شهریارا سر پیری این حکایت
که به خرقه عشق پیری نگذارد آبرویئ
برگزاری جلسات هفتگی هیئت محبان حضرت ابوالفضل وزوانیهای محترم مقیم تهران (شمیرانات)
قال الرضا (ع):من جلس مجلسا يحيى فيه امرنا لم يمت قلبه يوم تموت القلوب.
امام رضا (ع) فرمودند : هر كس در مجلسى بنشيند كه در آن، امر و خط و مرام ما احيا مىشود، دلش در روزى كه دلها مىميرند، نمىميرد. (بحارالانوار، ج 44، ص278)
*************
با سلام و احترام به همشهریان محترم وزوانی مقیم تهران
نظر به اینکه اساسا ًجلسات مذهبي براساس اعتقاد ، اعتماد و ایمان سرشار از عشق به اهل بیت (ع) شکل ميگيرد،بالتبع ماهیت و هویت این نوع محافل بصورت اخص نیز میتواند ازاثرگذارترين شيوههاي ارتباطي بی بدیل عصرحاضر محسوب شود که ارائه محتوای مطالب آن نیز با ظرفيت وگيرايي مخاطب متناسبسازي ميشود تا ذهن و روح انسان را از زنگارهای دنیوی جلاء وصیقل دهد و ارتباط رواني، عاطفي و مذهبی را به خوبی برقرارنماید. البته درزمان گذشته، که فرهنگ شفاهي بیشتر حاکم بود، جلسات مذهبي نیز رواج بیشتری داشت.
************
در دهههاي اخير با توجه به اینکه همزمان با پیشرفت تکنولوژی و گسترش فضاهای مجازی و اینترنتی و سایر عوامل دیگر ، روند تحولات اجتماعي نیز رشد شتابزده به خود گرفته و رسانههاي نوظهور متعدد دیگری ، بسياري ازمسیرهای ارتباطي را تسخير کردهاند، ضرورت تشکیل ، استمرار و تقويت اين مجالس بیش از پیش احساس میشود و بایستی موضوع تشکیل جلسات مذهبی در صدر برنامه های فردی و اجتماعی قرارگیرد بنحویکه در تدوین برنامه های زندگی برای آن جایگاه ویژه ای تعریف شود.
گسترش و تعمیق جلسات روشنگرمذهبي که بر اساس محتوای دین ، اخلاق، تقوا و آشنايي با معارف علوی شکل ميگيرد، از معدود فضاهايي است که ميتواند براي خانواده های مذهبي ، اعتمادساز و اطمينانبخش باشد.و تداوم آن عامل حرکت آفرین و نوید بخش و خلق حماسه های نوعدوستی و مسئولیت پذیری و تامین حس مشارکت جمعی در عصر فعلی خواهد بود .
با این رویکرد ، بازتاب و انعکاس جلسات غنی و پربارمذهبی ، بازآفرینی فرصت تغيير فضای معنوی است که مقیاس سنجنش شور و شعور حسینی در اذهان بشری صعود میکند و . افرادي چون خانواده های معظم شهدا وجانبازان و عزیزانی که درطول انقلاب و دفاع مقدس فعال بودهاند در اين جلسات دمي ميآسايند و آرامش مييابند والابذکرالله تظمئن القلوب را مصداق میشوند. و درس پاسداری ازحرمت خون شهیدان شاهد همیشه جاوید تاریخ در مدرسه ذهن آنان تدریس میشود و مومنان نیز بازآموزی آموخته های خود را در دفتر وجود خویش مشق میکنند . تا با تکرار آن اسلامیت را در پهنای سرزمین زندگی خود فعلیت بخشند. و تلالو ایمان را تجربه کنند.
تشکیل و استمرار جلسات سنتی مذهبی به ویژه در کلانشهرها ، ميتواند مرهمي بر تنهايي انسان مدرن امروزی باشد که در غوغا سالاری و هیاهوی شهرنشینی ممکن است خود را گم کرده و از وصال به اصل خویش بازمانده باشد. آری انساني که در ارتباطات مجازي خلأ از خود بيگانگي را بصورت ملموس احساس ميکند. نسخه شفابخش او ، شرکت در جلسات دینی است که انسان در ابعاد اجتماعی ، اقتصادی ، اخلاقی ، و الگوهای پسندیده اجتماعی و… آموزش سیره نبوی می بیند.
در چارچوب همین هم اندیشی و خردورزی با محوریت دین و دین مداری ، هیئت محبان حضرت ابوالفضل (ع) تهران (شمیرانات) با تشکیل جلسات مذهبي فرصتي براي گرد آمدن همشهریان عزیز وزوانی درشهر تهران (شمیرانات ) را فراهم نموده است که همه مومنان بویژه همشهریان عزیز وزوانی میتوانند با حضور در این جلسات نورانی ، علاوه بر ايجاد پيوند و حفظ هويتهاي قومي و فرهنگي با محوريت مذهب ، فرهنگ صله ارحام را که سفارش اکید قرآن کریم است را نیز احیاء کنند .
جلسات مذهبي ميتواند حاشيههاي پررنگتر از متن نیز داشته باشد. و حتی گروههائی براي کمک به ايتام و نيازمندان شکل بگيرد، ارتباطات محفلي با اندیشه های ناب دینی و حضور دائمی میتواند قلوب را تسخیر کرده و فاصله های سهوی و عمدی را از بین ببرد و رشته افکار از هم گسسته را پیوسته چون مهره های تسبیح کنار هم بنشاند و تسبیح گوی خدای متعال باشند و به سوی تحقق مدینه فاضله آرمانی مکتب محمدی (ص ) گام بردارد و اندیشه ها را از زمین برکند و به سوی آسمان و معراج به پرواز درآورد.
از نگاه دیگر ، تشکیل و استمرار ، این جلسات با توجه به ماهیت و ماموریت دینی خود ، در جهت انجام رسالت فردی و اجتماعی مومنان ، که بسیار هم ، مورد تاکید اسلام قرار گرفته میتواند ، علاوه بر تشکیل موسسات خیریه و عام المنفعه و یا صندوقهای قرضالحسنه، حلقههاي آموزشي، برنامههاي تفريحي زيارتي و فعاليتهاي متنوع ديگر را نیز با محوريت مذهب، شکل دهد و آنرا ساماندهی و سازماندهی و اجراء نماید .
البته همانطور که میدانیم به دلائل متعدد . در فضاي مدرن امروزی که بسياري از مناسبات سنتي و ديني مثل روابط محلي و خوشايندي و صله ارحام تضعيف شده و رنگ باخته است برای بازسازی و ترمیم روابط مستحکم انسانی ، شرکت در چنينجلساتي فرصت و غنيمت به حساب ميآيد. که بایستی از این ظرفیت اجتماعی و دینی بهره کافی برد.چون ذات و ماهیت این جلسات به برکت دینداری و اخلاق محوری همواره در طول زمان فرهنگساز بودهاند و حمایت و هدايت صادقانه اين برنامهها ميتواند به اصلاح فرهنگ ديني جامعه که متاثر و منبعث از منابع غنی قرآنی است نیز کمک شایان نماید.
با این رویکرد ، هیئت محبان حضرت ابوالفضل (ع) وزوانیهای محترم مقیم تهران ( شمیرانات ) ، هرهفته با ارسال پیامک از طریق سامانه اطلاع رسانی خود ، محل و زمان تشکیل جلسات مذهبی هفتگی خود را به اطلاع همشهریان عزیز و گرامی می رسانند و افراد مومن نیز میکوشند تا با صمیمیت و همدلی با حضور گرم ، خود شمع فروزان احیاء فرهنگ دینی را در این محافل مذهبی ، روشن نگهدارند و توشه معنوی برگرفته از ایام محرم و صفر را برای همیشه در ذهن و قلب خود ذخیره نمایند و خط فکری کل یوم عاشوری را ، با تلاوت قرآن و ترنم ادعیه و مناجات و ذکر مصائب اهل بیت (ع) در مسیر زندگی خود امتداد بخشند و در پرتو آن ، عطش درونی خویش را از این منبع جوشان و خروشان همیشه تاریخ بشریت یعنی آموزه های فراگیر و جهان شمول مکتب سرخ حسینی ، فرونشانده و اموات خویش را نیز از ثواب آن بهره مند سازند .
در اینجا ، فرصت را غنیمت شمرده همه عزیزان دوستدار اهل بیت (ع ) را به این محفل نورانی و انس قرآنی فرامیخوانیم .
در این قحطی احساس و عاطفه، کاربر محمد حسین دمت گرم .موفق باشی.
این شرح حال منه