لحظه‌اي كه امام (ره) خبر فرار شاه را شنيد

2011-01-16
299 بازدید

منبع : تابناک لحظه‌اي كه امام (ره) خبر فرار شاه را شنيد دباغ افزود: بنده با همين تصور خدمت حضرت امام (ره) رفتم و به ايشان گفتم «آقا، شاه رفت!»؛ به رغم‌ تصور من،‌ گفتن اين پيام در نگاه پر معنا و چهره آرام امام، هيچ تغييري به وجود نياورد و ايشان با آرامش هميشگي‌شان […]

منبع : تابناک


دباغ افزود: بنده با همين تصور خدمت حضرت امام (ره) رفتم و به ايشان گفتم «آقا، شاه رفت!»؛ به رغم‌ تصور من،‌ گفتن اين پيام در نگاه پر معنا و چهره آرام امام، هيچ تغييري به وجود نياورد و ايشان با آرامش هميشگي‌شان فرمودند «خُب»! و هيچ اظهار نظري ديگري در اين باره نكردند. وي بيان داشت: من از اين رفتار امام (ره)‌ جا خوردم؛ اما ‌دانستم اين سخن، نشان دهنده آن است كه امام خميني (ره) به رفتن شاه يقين كامل داشتند و اگر اتفاقي غير از اين مي‌افتاد بايد تعجب مي‌كرديم.

مرضيه حديدچي دباغ گفت: با شنيدن خبر فرار شاه، خدمت حضرت امام (ره) رفتم و به ايشان گفتم «آقا، شاه رفت!» به رغم‌ تصور من،‌ گفتن اين پيام در نگاه پر معنا و چهره آرام امام، هيچ تغييري به وجود نياورد و ايشان با آرامش هميشگي‌شان فرمودند «خُب».

به گزارش فارس ، 26 دي‌ماه روزي است كه آخرين حلقه استبداد 2500 ساله شاهنشاهي با رفتن شاه در هم شكست و با ورود بنيان‌گذار انقلاب اسلامي حضرت امام خميني (ره) به ميهن، نخستين شكوفه‌هاي پيروزي انقلاب به ثمر نشست.

مرضيه حديدچي دباغ، كه بعد از سال‌ها مبارزه و مجاهده در سنگر انقلاب اسلامي، همچنان به آرمان‌ها و انديشه‌هاي پير و مرادش امام خميني (ره) و خلف برحقش حضرت آيت‌الله خامنه‌اي وفادار مانده است،‌ اين روزها در بستر بيماري است.

متن زير خاطره اي كوتاه اما خواندني از بانوي مبارز انقلاب و يار و همراه خميني كبير(ره) در سال‌هاي سخت تبعيد و مبارزه است؛ خاطره‌ روزي كه با مقاومت و جانفشاني ملت ايران طومار استبداد پهلولي در هم شكست و شاه مفتضحانه از كشورمان فرار كرد.

مرضيه دباغ در گفت‌وگو با خبرنگار ايثار و شهادت باشگاه خبري فارس «توانا» گفت: روزي كه شاه از ايران فرار كرد، من در فرانسه در خدمت حضرت امام خميني (ره) بودم؛ البته اين لطف خداوند بود كه توانستم به شخصيت بزرگي مانند امام (ره) خدمت كنم.

وي ادامه داد: انعكاس خبر فرار شاه در تمام خبرگزاري‌ها و روزنامه‌هاي آن روز مطرح دنيا پيچيد و همه ما را به وجد آورده بود؛ به همين دليل براي رساندن اين پيام به حضرت امام (ره)، ‌لحظه شماري مي‌كرديم چون تصورمان اين بود كه شنيدن اين خبر براي ايشان نيز خوشحال كننده است.

دباغ افزود: بنده با همين تصور خدمت حضرت امام (ره) رفتم و به ايشان گفتم «آقا، شاه رفت!»؛ به رغم‌ تصور من،‌ گفتن اين پيام در نگاه پر معنا و چهره آرام امام، هيچ تغييري به وجود نياورد و ايشان با آرامش هميشگي‌شان فرمودند «خُب»! و هيچ اظهار نظري ديگري در اين باره نكردند.
وي بيان داشت: من از اين رفتار امام (ره)‌ جا خوردم؛ اما ‌دانستم اين سخن، نشان دهنده آن است كه امام خميني (ره) به رفتن شاه يقين كامل داشتند و اگر اتفاقي غير از اين مي‌افتاد بايد تعجب مي‌كرديم.

اين بانوي مبارز انقلابي ادامه داد: پس از انتشار گسترده اين خبر، خبرنگاران رسانه‌هاي محلي و رسمي فرانسه براي دريافت اظهار نظر امام خميني (ره) درباره فرار شاه، پشت در بيت ايشان جمع شده بودند؛ وقتي اين موضوع را به استحضار امام رسانديم، ايشان اعلام نظر خود را در اين رابطه با فرار شاه به ساعت 5 بعدازظهر موكول كردند.

دباغ گفت: با توجه به اينكه امام خميني (ره) تجربه واقعه 30 تير را نيز در ذهن داشتند و احتمال مي‌دادند كه براي برگرداندن شاه، تداركي ديده باشند، با نگاه عميق و دورنگر خود اظهارنظر در مورد فرار شاه را به تعويق انداختند و در نهايت نظرشان را مكتوب به خبرنگاران اعلام كردند.
وي با بيان اينكه مقام معظم رهبري در مسير امام خميني (ره) حركت مي‌كنند، خاطرنشان كرد: حضرت آيت الله خامنه‌اي در حال حاضر جانشين امام خميني (ره) هستند و تبعيت از ايشان به عنوان يك تكليف شرعي برعهده همه است؛ ما موظفيم به عنوان رهبر،‌ ايشان را بپذيريم.

به گزارش توانا، مرضيه حديدچي (دباغ) متولد 1318، از جمله زنان مبارز انقلاب اسلامى‏ است كه فعاليت‌ها و حركت‌هاى سياسى خود را از سال 46 آغاز كرد؛ وي در طول مبارزات خود، توسط ساواك دستگير شد و به همراه دخترش در زندان‌هاي مخوف رژيم پهلوي شكنجه‌هاي سختي را تحمل كرد.

اين مبارز انقلاب اسلامي پس از آزادي از زندان به خارج از ايران رفته و در پاريس نيز به عنوان محافظ،‌ حضرت امام خميني (ره) راه همراهي مي‌كند.

مسئوليت‌هايي چون فرماندهى سپاه همدان، 3 دوره نمايندگي مجلس شوراي اسلامي و قائم مقامي جمعيت زنان جمهوري اسلامي ايران علاوه بر مبارزات ايثارگرانه و شجاعانه در برگ‌هاي ذرين دفتر زندگي اين بانوي مجاهد به چشم مي‌خورد.