داود دقیانوس – برای زنده یاد حاج علیجان احمدی نژاد

2013-12-14
231 بازدید

یاد یاران یاد باد بسم الله الرحمن الرحیم انالله و انا الیه راجعون یا ایتها النفس المطئنه ارجعی الی ربک راضیه مرضیه فادخلی فی عبادی و ادخلی جنتی . ******** او خسته بود ، اهل زمین نبود ، نمازش شکسته بود شیشه بود ، تنها از این نظر که سراپا شکسته بود پاک بود ، […]

15

یاد یاران یاد باد
بسم الله الرحمن الرحیم
انالله و انا الیه راجعون
یا ایتها النفس المطئنه ارجعی الی ربک راضیه مرضیه فادخلی فی عبادی و ادخلی جنتی .
********
او خسته بود ، اهل زمین نبود ، نمازش شکسته بود

شیشه بود ، تنها از این نظر که سراپا شکسته بود

پاک بود ، چشمان او که دائماً از اشک شسته بود

این درخت ، عمری برای هر تبر و تیشه ،دسته بود

کل عمر پشت دری که باز نمی شد ، نشسته بود
********
هرازگاهی درگذرزمان بیصدای ثانیه های دنیای فانی ، هرلحظه جرس کاروان ، از رحیل مسافری به دنیای باقی خبر میدهد که در سکونی ، آغاز بی پایانی را می سراید ، امروز سخن از بزرگمرد وارسته ای است که در روزهای مصادف با ایام سوگواری سرور و سالار شهیدان به سوی آفریدگار خویش پر کشید . شادروان حاج علیجان احمدی نژاد براستی از اسوه های ایمان و اخلاق ، فضیلت و رشادت ، عارف شبهای مناجات ، و امین و مرجع و نماد خدمت به خلق خدا بود، ایشان از مصادیق بارز آیه شریفه :

18
قدافلح المومنون الذین هم فی صلاتهم خاشعون بودند

شادروان احمدی نژاد پس از آشنائی با قرآن کریم ، در مکتب خانه های وقت آن زمان ، علاقه وافری به معارف اسلامی پیدا کردند و با نیت تقرب الهی در مسیرکسب مدارج علمی و عالی معنوی گام نهادند و بدین سان بود که رسالت وظیفه شناسی و حس عمیق نوعدوستی در شاکله ایشان ماواء گرفت .
مرحوم احمدی نژاد، استادی روشن ضمیر، فرهیخته ، عاشق اهل بیت (ع) پیشکسوت عرصه خدمت ، و انسان فاضل و خیر اندیشی بودند که همواره بی ادعا برای خدمت به جامعه از هیچ کوششی فروگذار نکردند چون عشق فروزان فداکاری به مردم و جامعه را عین فریضه بزرگ الهی میدانستند ، آغاز و پایان فکر ایشان خدا و کمک به خلق خدا بود.
********
در گستره حیات اجتماعی ، ارزش و قداست انسان بر اساس ایمان ، تعهد و تقوی است و شاخص خدمات ارزنده به بشریت و همنوعان معیار برتری است . بدین ترتیب مقیاس الگوی انسان شایسته در دین اسلام ، مومن خدوم و با تقوی الهی خواهد بود که در افق کمال و سیر الی الله با اقتدار حرکت میکند .
رسول اکرم (ص) فرمودند ” من اصبح ولم یهتم به امور المسلمین فلیس به مسلم “( کسی که به امور جامعه اسلامی اهتمام نداشته باشد مسلمان نیست ) و مولای متقیان حضرت علی (ع) نیز در همین راستا میفرمایند برترین مردم کسی است که فایده بیشتری برای دیگران داشته باشد . انسان با چنین مشخصه ای مورد رضایت کامل امام زمان خویش است .که مرحوم احمدی نژاد از مصادیق بارز آن بودند.
آری شادروان احمدی نژاد ، مصداق راستین ایمان و عمل بودند و همواره با جان و دل و حضور قلب و وجدانی رام و آرام در جهد و جهاد و عشق و آرمان و تعهد و ایمان وایثار بودند و تواضع و فروتنی و خشیت الهی در وجود وی ، نضج گرفته بود .

16
ایشان ، دارای فضائل ، سعه صدر ، صبوری و شکیبائی و مودت و مهربانی بودند و هرگز از مردم و اقشار جامعه نه تنها فاصله نمیگرفتند بلکه در امر خیر نیز سبقت می ربودند وبه شدت از احتجاب و انزوا پرهیز میکردند ایشان علاوه بر برخوداری از هویت دینی و ارزشی ، از نعمت تعالیم مذهبی و قرآنی به خوبی برخودار بودند. : و با خود چنین زمزمه میکردند :
**************
خدایا به من زیستنی عطا کن، که در لحظه ی مرگ بر بی ثمری لحظه ای که برای زیستن گذشته است حسرت نخورم ، و مردنی عطا کن که بربیهودگیش سوگوار نباشم . برای اینکه هر کس آنچنان می میرد که زندگی می کند. خدایا تو چگونه زیستن را به من بیاموز، چگونه مردن را خود خواهم آموخت .
آنان که رفتند، کاری حسینی کردند. آنان که ماندند باید کاری زینبی کنند، وگرنه یزیدی‌اند
آری ، آن مرحوم بر اساس آموزه های دینی و حیاتی اسلام ، بندگی ، اخلاص ،اخلاق دینی و تکوین و تشریع را با خضوع و خشیت در بستر زندگی فردی و اجتماعی خود با تمام فضائل اخلاقی فعلیت بخشیدند و با عبودت و حریت ،در مسیر خدمت به خلقاُفَوَّضُ اَمری اِلیَ اللهِ اِنَّ اللهُ بَصَیرٌ بِالعَبادِ را عینیت بخشیدند . که اینک جامعه شهر وزوان از خدمات شایان آن مرد شریف و بزرگ و تاریخی ، محروم مانده و یکپارچه غمگین و عزادار شده است .
ایشان همیشه، مودب به آداب اجتماعی ، متخلق به اخلاق والای انسانی و متصف به صفات اسلامی بودند همواره رفتاری پسندیده و اخلاقی منبعث از معارف قرآنی داشتند و در دایره مشیت الهی در مسیر تکوین به درستی بر محور عدالت و انصاف حرکت میکردند از این رو بود که حقیقت آزادگی را در عبودیت الهی و جلوه های مکارم اخلاقی تحقق عینی بخشیدند. و مصداق انسان مسلمان واقعی در کارنامه و شناسنامه زندگی ایشان ثبت گردید .
همیشه در اذهان عمومی مردم صمیمی شهر وزوان و آن دیار ، از ایشان ، بعنوان انسانی آزاده و نماد اخلاق یاد میشد چرا که در تبیین و تفسیر مولفه های دینی و معرفی شاخصهای آزادگی پیشتاز و مشتاق بودند و رفتارهای انسان دوستانه و خداپسندانه و مشفقانه و درنهایت الگوی رفتار خدامحوری داشتند . و در جهت تشکیل و تحکیم بنیان خانواده مورد وثوق و اعتماد بودند و در این مسیر نیز وکیل امین جوانان در پیوندهای آسمانی بودند.
وی همواره با اتکال به خدا توام با تدبیر و درایت ، در برابر مصیبتها و سوگواریها ، بر درد دلها ی سوخته و قلبهای شکسته مصیبت زده مردم شهر وزوان که عزیزان خود را از دسته داده بودند آلام می بخشیدند و مدیریتی عاطفی ، عقلانی و مذهبی بر اساس معیارها و عرف منطقی جامعه داشتند . و در کسب رضا و تقرب الهی و خوشنودی خالق که موجب نزول رحمت و برکات الهی است پیوسته گام بر میداشتند.
شادروان احمدی نژاد : در فرآیند زندگی خود آگاهانه و هوشمندانه ، با فرهیختگی وایدئولوژی قوی در اکثر مناسک و مراسم مذهبی حضور موثر داشتند و کمتر مجلسی بدون مدیریت وی شکل می گرفت همواره یار و یاور مردم و موجب دلگرمی و سرزندگی و نشاط و اشتیاق عمومی افراد جامعه شهر وزوان بودند و با مضامین ملی ، دلبستگی وافری به مناسک مذهبی و نهادهای دینی و اجتماعی داشتند و در سیره انبیاء و ائمه اطهار و اجرای ادعیه و مناجات و حضور در اماکن مقدس مذهبی همچون زیارتگاها ، مساجد ، و انجام مناسک مذهبی نماز و روزه و آئین های محرم، رمضان و… حضوری چشمگیر داشتند .
ایشان در حیات طیبه خویش ، قلب و دل پاکش ، مامن معارف سنگین علوی بود ند و در خصوص ایمان و فضائل انسانی ،نیز اندوخته بس عظیم در سینه داشتند همواره همراز و انیس و مشاور امین مردم بود ند و در مسیر پر تلاطم زندگی با رضای جانان ، به امید لقای محبوب ،عاشقانه جان به جان آفرین تسلیم نمودند و به گلستان خوش ریحان امان و رضای خدا سفر و نام خود را برای همیشه دراذهان و حافظه تاریخی ، مردم شریف شهر وزوان جاودانه کردند و به امانت یادگار گذاشتند و در قله حرکت کاروان انسانی و مقصد رشد اخلاقی معنوی جز راهیان نورشدند .
رجاء واثق داریم که نام و یاد ایشان همواره به نیکی و بزرگی و عظمت در خاطره مردم شریف و قدر شناس شهر وزوان برای همیشه باقی خواهد ماند.
مردم عزیز، فهیم و قدرشناس شهر فرهنگی وزوان :
اینک که ، ایشان به آرامی در جوار رحمت الهی آرمیده اند زمان آن رسیده است که ما نیز در ایفاء رسالت فردی و اجتماعی خود بر اساس شریعت و عرف اخلاقی ، با حضور قلب و عمق جان و دل با تضرع وسوز و گداز ، برای شخصیت نکو نام و فاخری طلب رحمت وغفران نمائیم. که همواره با دلگرمی و صمیمت ، مشفقانه ، در مصیبتها، شریک غم همه ما بودند و برای امواتمان عارفانه با ندای ملکوتی و آسمانی ” الصلوه ، الصلوه فاعتبرو یا اولی الابصار ،الله اکبر ، الله اکبر ” نماز اقامه میکردند . و با خلوص نیت ، برای گذشتگانمان خاضعانه از خداوند منان طلب غفران میکردند و تا قبورمطهرشان با قدوم مبارکشان ، سوگواران عزیز از دست داده را با جان ودل قلماً و قدماً همراهی می نمودند و در برگزاری مراسم مصیبتها ، با عمق جان تلاش میکردند تا قدری التیام بخش و تسکین دهنده سینه های سوخته و دلهای شکسته بازماندگان معزز ، معزی باشند .
آری :
این قصه پر غصه ، هم رسیده به پایان ، عزیزان خداحافظ
همشهریان عزیز ، جان شما و خاطره هامان ، خداحافظ
عزیزان ، من در شب هجران ، میروم بسوی خدا ، خداحافظ
در تراوش اشک و سیر مناجات ، دعایم کنید ، خداحافظ
پیام من ، کلام من ، یاران من ، حلالم کنید ، خداحافظ
خداحافظ طلوع من ، غروب من ، خداحافظ
خداحافظ ، ای همشهریان محبوب من ، قدر یکدیگر بدانید خداحافظ
خداوندا : به برکت خدمات شایسته و ارزنده شان در جامعه ، بر ایشان جامه خلد برین بپوشان (آمین)
بارالها : ایشان که همواره طنین انداز نجوای قرآن مجالس بودند ، او را ماجور و با قرآن محشور بفرما (آمین)
آفریدگارا: ایشان همواره ذاکر صفات انبیاء و اولیاء الهی بودند ، او را در فردوس برین با انبیاء و اولیاء محشور بفرما (آمین)